W przeciwieństwie np. do analizy finansowej spółki, kluczowym elementem analizy sytuacyjnej są aspekty związane z zewnętrznym funkcjonowaniem określonego podmiotu. O co więc chodzi przy badaniu tego obszaru działalności spółki?
Przede wszystkim musisz się skupić na specyfice działania firmy. Zdiagnozuj czy np. produkt bądź usługa są innowacyjne na rynku, czy mogą mieć potencjalną konkurencję, jakie jest w obecnej chwili nasycenie produktem lub usługą na rynku (w tym ostatnim aspekcie możesz ocenić, jak długo jeszcze będzie się on cieszył zainteresowaniem ze strony potencjalnych nabywców).
Drugi element to specyfika całego rynku, w jakiej działa firma. Zwrócić uwagę, jakie są koszty wejścia spółki w dany segment rynku, czy konkurencyjne podmioty mogą stanowić ewentualne zagrożenie dla jej działalności.
Nie możesz pominąć dostawców na rynku. Określ, jakie jest ich znaczenie, czy w ramach swojej oferty (dostawa surowców, materiałów) mają istotny wpływ na działalność spółki – np. czy brak systematycznych dostaw może zaburzyć jej działanie.
Ważni się też nabywcy na rynku – ustal, jakie jest ich znaczenie – czy np. istnieje duża koncentracja, jeżeli chodzi o nabywców i utrata choćby jednego z nich może zaowocować spadkiem sprzedaży.
W analizie sytuacyjnej nie możesz pominąć technologii stosowanej przez spółkę. Chodzi o poziom technologiczny rozwiązań stosowanych przez firmę (wysoka technologia może dawać istotną przewagę konkurencyjną i prowadzić do sporej obniżki kosztów).
Określ także, jaki jest poziom wykształcenia pracowników, mający wpływ na jakość wykonywanej pracy, czy spółka prowadzi szkolenia podnoszące kwalifikacje zatrudnionych.