Analiza finansowa spółki w czasach kryzysu

Kategoria: Finanse w firmie
Data: 21-07-2013 r.

W czasach kryzysu należy zmienić podejście do analizy spółek. Wynika to z faktu, że szybko i w sposób jeszcze mniej przewidywalny niż w czasach prosperity zmienia się otoczenie, w którym firma funkcjonuje.

W czasach kryzysu trudno się opierać na danych sprzed kilku lat, gdyż makro- i mikrootoczenie jest nieporównywalne.

Wnioski wyciągane na podstawie danych nawet sprzed 2 lat niewiele pomogą w zarządzaniu firmą obecnie. Gdy mamy nieograniczony dostęp do danych, warto jest analizować tendencje z kwartału na kwartał, a nawet z miesiąca na miesiąc.

Uwaga! Główny nacisk powinien być postawiony na analizę płynności, bowiem najważniejsze jest przetrwanie firmy.

W związku z tym ważna jest polityka handlowa i marketingowa, w tym polityka produktowa: przykładowo, walcząc o środki na bieżącą działalność, firma zdecyduje się na obniżenie standardów i jakości produktów. Jeżeli klienci raz zmienią zdanie na temat oferowanych przez firmę produktów, to bardzo trudno będzie w przyszłości odbudować wizerunek firmy jako tej, która oferuje najwyższą jakość.

Z drugiej strony pamiętajmy, że w czasach kryzysu bardzo ważnym czynnikiem wyboru klientów jest cena, więc jeżeli „kurczowo” firma będzie trzymać się jakości, sprzedaż może tak znacząco spaść, że firmie zagrozi bankructwo.



Julita Zdończyk,
doradca w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania




Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25279 )
Array ( [docId] => 25279 )

Array ( [docId] => 25279 )