Innowacyjna strategia

Data: 15-11-2012 r.

W teorii i praktyce istnieje wiele definicji innowacji, związanych zarówno z szerokim i wąskim podejściem. Bez względu na ich rodzaj, są one nierozerwalnie związane z pojęciem strategii innowacyjnej. A ta, jest cały czas w biznesie bardzo modna.

W wąskim pojęciu, innowacja, to pierwsze wprowadzenie na rynek produktu, który został stworzony przy pomocy nowych technologii i wiedzy. Podejście szerokie z kolei, nazywa innowacją każdy nowo powstały produkt w firmie, bez względu na nowości w innych przedsiębiorstwach. Wyróżnić tu można innowacje światowe, branżowe oraz firmowe. Jednocześnie należy pamiętać o różnicy pomiędzy innowacją a wynalazkiem – ten drugi bowiem jest jedynie pewnym modelem, który może, ale nie musi, zostać wprowadzony na rynek.

Inną funkcjonującą definicją innowacji, jest ta, stworzona przez J. Shumpetera. Według niej, innowacja dotyczy nie tylko nowych produktów, ale też surowców, całego procesu produkcyjnego czy np. wprowadzenia nowych sposobów kupna/sprzedaży. Może też obejmować otwarcie nowego rynku.

Innowacja a strategia

Strategia jest częścią działania firmy, mającą na celu jej skuteczne funkcjonowanie w warunkach konkurencyjnych. Każda branża może posiadać własną strategię innowacyjną, która jest uzależniona od sytuacji panującej na rynku oraz od kondycji samej firmy. Jeśli przedsiębiorstwo dysponuje dużymi środkami, może zdecydować się na zastosowanie strategii ofensywnej (chęć zdobycia tytułu lidera) lub defensywnej (obserwacja konkurencji). W przypadku, gdy firma nie posiada zbyt dużego budżetu, jej działania mogą sprowadzać się do strategii imitacyjnej, czyli pozyskiwania sprawdzonych gdzie indziej rozwiązań.

Możliwy jest jeszcze jeden model strategii innowacyjnej – strategia zależna. Jest ona dobrym rozwiązaniem w tych sektorach, w których nie ma potrzeby wprowadzania radykalnych innowacji (jak np. produkcja wina). Przedsiębiorstwa działają wówczas na zasadzie współpracy, gdzie słabsi gracze mają możliwość przejęcia innowacji i strategii tradycyjnych.

Bez względu na dobór samej strategii, kultura firmy sprzyjająca innowacyjności, zwykle przynosi szereg biznesowych korzyści.

Opracowanie redakcyjne: Honorata krzyś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25179 )
Array ( [docId] => 25179 )

Array ( [docId] => 25179 )