Oczekiwana i otrzymana jakość usług

Autor: Bartłomiej Zamostny
Data: 08-11-2014 r.

Znaczenie jakości dla osiągnięcia sukcesu rynkowego organizacji zostało odpowiednio wyrażone przez słynnego menedżera i byłego prezesa General Electric, Johna F.Welcha następującymi słowami: „Jakość jest najlepszą gwarancją pozyskania lojalności klienta, najlepszą obroną przeciw konkurencji i jedyną drogą umożliwiającą utrzymanie wzrostu i zarobków” (za M.Stoma, Modele i metody pomiaru jakości usług).

Doskonalenie jakości oferowanych produktów jest obowiązkowym procesem zarówno dla przedsiębiorstw produkcyjnych, jak i usługowych. Zważywszy na specyficzne atrybuty usługi, w szczególności niematerialność, zróżnicowanie, nierozdzielność, nietrwałość oraz brak formy własności definiowanie jakości procesu usługowego jest zadaniem trudnym i niepozbawionym subiektywności oraz często zastępowanym przez kreowanie modeli jakości usług określających jej uwarunkowania i wymiary.

Istnieje szereg modeli stosowanych do pomiaru i podwyższania jakości usług, które z reguły opierają się na relacji pomiędzy jakością oczekiwaną i jakością otrzymaną przez konsumenta.

Najbardziej popularnymi modelami jakości usług są:

  • model A.Parasuramana, V.A.Zeithaml, L.L.Berry’ego, zwany modelem pięciu luk,

  • modelCh.Grönroosa, według którego jakość usługi tworzą jakość techniczna oraz funkcjonalna usługi,

  • model jakości cząstkowych E.Gummessona, który wyróżnił jakość projektu, jakość wykonania, jakość dostaw, jakość relacji,

  • zintegrowany model jakości Ch.Grönroosa i E.Gummessona, zwany modelem 4Q, jednoczący i rozwijający dwie powyższe koncepcje,

  • trójwymiarowy model jakości usług U.Lethinena i J.R.Lethinena, wyodrębniający jakość fizyczną, organizacyjną oraz interakcyjną,

  • „mapa jakości”, model poprawy jakości C.D.Moore’a,

  • model jakości oczekiwanej i postrzeganej C.A.Nasha (na podstawie M.Stoma, Modele i metody pomiaru jakości usług).

Jakość usług nierozerwalnie związana jest z klientem, jego systemem oceny i poziomem zadowolenia. Poziom oczekiwań konsumenta wobec usługi pozwala na wyodrębnienie zróżnicowanych jakościowo kategorii usług, do których należą:

  • usługa idealna, przewyższająca oczekiwania klientów,

  • usługa pożądana, poziom jakości jest równy oczekiwanemu przez klienta,

  • usługa zasłużona, odznaczająca się akceptowalnym przez klienta poziomem jakości przy określonej cenie,

  • usługa minimalna, odznaczająca się minimalnym i zarazem koniecznym poziomem jakości (na podstawie A.Jurek, I.Sokołowska; Pomiar i doskonalenie jakości procesów usługowych, metody oceny procesu usługowego –SERIQUAL, CIT, CSI).

Bartłomiej Zamostny

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36140 )
Array ( [docId] => 36140 )