Wyniki analiz na podstawie danych Ministerstwa Finansów wskazują, że w 2011 r. aż 728 tys. rodaków wykazywało się miesięcznymi, rozporządzalnymi, dochodami przekraczającymi 7,1 tys. zł brutto (ich łączny roczny, rozporządzalny, dochód przekroczył kwotę 120 mld zł). Konsumpcja wewnętrzna ma zatem potencjał, aby hulać.
Analitycy podzielili Polaków na 3 kategorie: osoby bogate (które uzyskują miesięczny dochód przekraczający 20 000 zł brutto), osoby zamożne (o miesięcznych dochodach 7 128–20 000 zł brutto) oraz osoby aspirujące do zamożności (takie, które zarabiają na miesiąc od 3 700–7 127 zł brutto).
Od 2008 r., mimo światowego spowolnienia gospodarczego, liczba reprezentantów pierwszych dwóch kategorii w Polsce stale rośnie (2008 r. – 573,8 tys., 2009 r. – 577,8 tys., 2010 r. – 660,6 tys., 2011 r. – 728,4 tys., 2012 r. – 750,9 tys.), a prognozy pokazują, że trend ma się utrzymać (2013 r. – 775,7 tys., 2014 r. – 806,2 tys., 2015 r. – 838,6 tys.).
Gdzie żyją polscy krezusi
Województwo mazowieckie jest miejscem, w którym tradycyjnie od wielu lat mieszka najwięcej zamożnych i bogatych Polaków (ok. 231 tys.). Następnie bogate są województwa: śląskie (79 tys.), wielkopolskie (63 tys.) i dolnośląskie (60 tys.).
Warto także zwrócić uwagę na kategorię ludzi aspirujących do zamożności, którzy okazjonalnie pozwalają sobie na zakupy dóbr luksusowych o mniejszej wartości. W 2012 r. było ich w Polsce blisko 2 mln. Ich roczny dochód osiągnął niemal 97 mld zł. Choć prawdopodobnie liczba przedstawicieli tej grupy (a także ich dochody) będą się zwiększały wolniej niż osób zamożnych i bogatych, niemniej i tu prognozowany jest stabilny trend wzrostowy. Przewidywania wskazują, że w 2013 r. ma ich być 101,6 tys., w 2014 – 104 tys., a w 2015 r. – prawie 113 tys. Kalkuluje się zatem powalczyć i o tę grupę klientów.
Niemal 30% chce zwiększyć wydatki na luksusy
Aż czterech na pięciu respondentów badania KPMG deklaruje, że kupuje dobra luksusowe – równie często kobiety, jak mężczyźni. Jedna czwarta badanych przeznacza na ten cel poniżej 5% swoich dochodów, 30 proc. badanych wydaje na luksusy od 5 do 20% swoich dochodów i również 30 proc. wydaje na dobra luksusowe od 20 do 39% swojego dochodu. Pozostałych 15% badanych twierdzi, że wydaje na ten cel od 40 do 50% i więcej. Według niemal połowy respondentów te wydatki w najbliższym czasie się nie zmienią. Zwiększyć je lub znacznie zwiększyć chcą przede wszystkim osoby aspirujące do zamożności oraz zamożne. W sumie wzrost wydatków na dobra luksusowe planuje 28% badanych – dokładnie dwa razy więcej niż tych, którzy chcą je obniżyć (14%).