Bogaci w Polsce – kto, co i ile kupuje

Data: 19-02-2013 r.

Najnowsze prognozy wskazują, że w 2015 roku w naszym kraju, będzie mieszkać niemal 840 tys. zamożnych i bogatych. Ich łączny, roczny, rozporządzalny dochód ma sięgnąć prawie 160 mld zł. Zatem kto, co, gdzie, dlaczego, za ile kupuje i będzie kupował?

Wyniki analiz na podstawie danych Ministerstwa Finansów wskazują, że w 2011 r. aż 728 tys. rodaków wykazywało się miesięcznymi, rozporządzalnymi, dochodami przekraczającymi 7,1 tys. zł brutto (ich łączny roczny, rozporządzalny, dochód przekroczył kwotę 120 mld zł). Konsumpcja wewnętrzna ma zatem potencjał, aby hulać.

Analitycy podzielili Polaków na 3 kategorie: osoby bogate (które uzyskują miesięczny dochód przekraczający 20 000 zł brutto), osoby zamożne (o miesięcznych dochodach 7 128–20 000 zł brutto) oraz osoby aspirujące do zamożności (takie, które zarabiają na miesiąc od 3 700–7 127 zł brutto).

Od 2008 r., mimo światowego spowolnienia gospodarczego, liczba reprezentantów pierwszych dwóch kategorii w Polsce stale rośnie (2008 r. – 573,8 tys., 2009 r. – 577,8 tys., 2010 r. – 660,6 tys., 2011 r. – 728,4 tys., 2012 r. – 750,9 tys.), a prognozy pokazują, że trend ma się utrzymać (2013 r. – 775,7 tys., 2014 r. – 806,2 tys., 2015 r. – 838,6 tys.).

Gdzie żyją polscy krezusi

Województwo mazowieckie jest miejscem, w którym tradycyjnie od wielu lat mieszka najwięcej zamożnych i bogatych Polaków (ok. 231 tys.). Następnie bogate są województwa: śląskie (79 tys.), wielkopolskie (63 tys.) i dolnośląskie (60 tys.).

Warto także zwrócić uwagę na kategorię ludzi aspirujących do zamożności, którzy okazjonalnie pozwalają sobie na zakupy dóbr luksusowych o mniejszej wartości. W 2012 r. było ich w Polsce blisko 2 mln. Ich roczny dochód osiągnął niemal 97 mld zł. Choć prawdopodobnie liczba przedstawicieli tej grupy (a także ich dochody) będą się zwiększały wolniej niż osób zamożnych i bogatych, niemniej i tu prognozowany jest stabilny trend wzrostowy. Przewidywania wskazują, że w 2013 r. ma ich być 101,6 tys., w 2014 – 104 tys., a w 2015 r. – prawie 113 tys. Kalkuluje się zatem powalczyć i o tę grupę klientów.

Niemal 30% chce zwiększyć wydatki na luksusy

Aż czterech na pięciu respondentów badania KPMG deklaruje, że kupuje dobra luksusowe – równie często kobiety, jak mężczyźni. Jedna czwarta badanych przeznacza na ten cel poniżej 5% swoich dochodów, 30 proc. badanych wydaje na luksusy od 5 do 20% swoich dochodów i również 30 proc. wydaje na dobra luksusowe od 20 do 39% swojego dochodu. Pozostałych 15% badanych twierdzi, że wydaje na ten cel od 40 do 50% i więcej. Według niemal połowy respondentów te wydatki w najbliższym czasie się nie zmienią. Zwiększyć je lub znacznie zwiększyć chcą przede wszystkim osoby aspirujące do zamożności oraz zamożne. W sumie wzrost wydatków na dobra luksusowe planuje 28% badanych – dokładnie dwa razy więcej niż tych, którzy chcą je obniżyć (14%).

 

Wartość koszyka zakupów

Deklarowane wydatki konsumentów o ponadprzeciętnych zarobkach na luksusowe (w ich mniemaniu) dobra i usługi wyniosły w 2012 r. ok. 18,5% ich rozporządzalnych dochodów. Równocześnie kategoria konsumentów aspirujących do zamożności zadeklarowała odpowiednio 13% tego typu nakładów. Oznacza to, że osoby majętne i aspirujące do tego

miana przeznaczyły na luksus, zgodnie z podanymi przez siebie informacjami, ok. 36,8 mld zł w 2012 r., tj. o 4,7 mld zł więcej, niż w roku poprzednim. Ciężar ten mieli ponieść głównie zamożni i bogaci (24,2 mld zł), natomiast aspirujący – 12,6 mld. Kolejne lata mają przynieść dalszy wzrost wydatków, do poziomu 46,4 mld zł w 2015 r.

Z drugiej jednak strony, analiza dostępnych danych dla poszczególnych segmentów rynku dóbr luksusowych dowodzi, że rzeczywiste wydatki na produkty i usługi luksusowe są znacznie niższe, niż wynika z powyższych deklaracji. I tak, w kolejnych latach, począwszy od 2008 r., wynosiły one w miliardach złotych: 6; 6,5; 7,8; 8,9 i 10,2 (czyli w 2012 r. aż o 70% więcej, niż 4 lata wcześniej, ale ok. 3 razy mniej od deklarowanych). Według prognoz, wydatki na rok 2013 i dwa następne wyglądają następująco: 10,9 mld zł, 11,8 mld zł i 12,9 mld zł.

Na szarym końcu?

Wyniki badań ekspertów z Euromonitora znacznie odbiegają od wyżej przytoczonych danych z KPMG. Euromonitor szacuje, że polski rynek dóbr luksusowych był w 2012 r. wart jedynie 3,2 mld zł (ok. 790 mln euro). Wartość ta plasuje Polskę na 26. miejscu, pośród 32. analizowanych przez Euromonitor krajów. Jednak badaniami objęto tylko takie kategorie, jak: odzież, akcesoria, biżuteria, zegarki, kosmetyki, alkohole czy inne używki – a więc tylko wycinek rynku luksusowych dóbr i usług. Uzupełnione o luksusowe samochody i inne środki transportu, nieruchomości, podróże, usługi związane z rekreacją i rozrywką oraz artykuły spożywcze z najwyższej półki, sięgają wartości podawanych przez KPMG.

Honorata Krzyś

źródło: KPMG w Polsce


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26198 )
Array ( [docId] => 26198 )