Pojęcie nasycenia oraz podział asortymentu
Asortyment stanowi wszystkie oferowane przez firmę produkty. Stąd też możliwa jest sytuacja, w której rynek nasyci się określonym asortymentem. Nasycenie zatem zwiększeniem ilości określonych produktów w ramach pozycji lub rodziny asortymentowej. Przyczynami, które odpowiadają za taki stan rzeczy, są m.in. dominacja na rynku, próba przejęcia asortymentowej luki rynkowej, rozwarstwienie się popytu lub próba spożytkowania całych mocy produkcyjnych przedsiębiorstwa.
Podział asortymentu
Asortyment dzieli się na dwie grupy, które dzielą się na kolejne, mniejsze. Pierwsza rozgranicza asortyment według sposobu przygotowywania towarów do sprzedaży oraz miejsca ich występowania. W tej grupie występują dwa podziały:
- asortyment handlowy – wliczają się tutaj towary znajdujące się w hurtowni lub punktach sprzedaży detalicznej. Powstaje on zazwyczaj w wyniku przerobu handlowego, zakupu lub skompletowania towarów od innych producentów z zamiarem sprzedaży. Asortyment ten dobiera się na podstawie potrzeb klientów.
- sortyment produkcyjny – towary produkowane przez przedsiębiorstwo, które najczęściej sprzedawane są do hurtowni. Tworzony jest zazwyczaj na podstawie technologicznego albo surowcowego podobieństwa produktów. W związku z częstą specjalizacją wytwórców w jednym typie towarów, jego główną cechą stała się duża jednorodność.