Każde przedsiębiorstwo powinno reagować na zmiany zachodzące w makro oraz mikro otoczeniu firmy. Nie na wszystkie zjawiska w obrębie tych otoczeń przedsiębiorstwo ma bezpośredni wpływ, jednak one same mają wpływ na firmę. Przedsiębiorstwo powinno stale śledzić zmiany zachodzące tak w mikro, jak i w makro otoczeniu.
Mikrootoczenie
Na mikrootoczenie przedsiębiorstwa przypada otoczenie konkurencyjne zwane też otoczeniem bliższym. W ujęciu ekonomicznym są to wszystkie podmioty gospodarcze, które wpływają na firmę, ale na które wpływ może wywierać również przedsiębiorstwo. To mikrootoczenie określa warunki rozwoju i funkcjonowania firmy w jej branży i określonym geograficznie rynku.
Do mikrootoczenia zaliczają się przede wszystkim:
- klienci,
- dostawcy surowców,
- konkurenci,
- producenci dóbr substytucyjnych,
- producenci towarów komplementarnych,
- siła robocza,
- akcjonariusze,
- regulatorzy rynku,
- sojusznicy strategiczni.
Makrootoczenie
Makrootoczeniem przedsiębiorstwa są wszystkie czynniki i zjawiska, które mają bezpośredni wpływ na przedsiębiorstwo, jednak same nie mogą być przez nie regulowane.
Makrootoczenie tworzy więc warunki sprzyjające funkcjonowaniu firmy, a czynniki, które tworzą te warunki, nazywa się otoczeniami przedsiębiorstwa.
Otoczenia, które występują w makrootoczeniu, są następujące:
- otoczenie ekonomiczne, są to zjawiska związane z gospodarką, które mogą ułatwiać lub utrudniać funkcjonowanie przedsiębiorstwa,
- otoczenie społeczne, wliczają się w nie czynniki związane ze społeczeństwem tj. zachowaniami społecznymi, obecnymi trendami, stylem życia itd.,
- otoczenie demograficzne, zjawiska obejmujące wahania populacji, przyrost naturalny, wiek nabywców itd.,
- otoczenie polityczno-prawne, włączają się w nie przepisy prawne oraz oddziaływania elit politycznych,
- otoczenie międzynarodowe, są to relacje pomiędzy różnymi krajami, które mają wpływ na przedsiębiorstwa,
- otoczenie technologiczne, wliczają się tutaj technologie i techniki, np. produkcyjne.