HR Manager ma wolne za niedzielę, a główna księgowa - nie

Kategoria: Czas pracy
Autor: Joanna Kaleta
Data: 30-07-2014 r.

Głównej księgowej i HR Managerowi (kierownikowi działu kadr) za pracę w wolną sobotę należy się inny dzień wolny. Praca w niedziele powinna być natomiast zrekompensowana jedynie HR Managerowi. Nieco inne zasady dotyczą zaś pracy w wolną sobotę.

Pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy i kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych wykonują, w razie konieczności, pracę poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych.

Kodeks pracy definiuje pojęcie pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy - są nimi pracownicy kierujący jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępcy lub pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz główni księgowi. Główna księgowa jest więc pracownikiem zarządzającym w imieniu pracodawcy zakładem pracy. Brak jest natomiast prawnej definicji kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej. Praktyka oraz orzecznictwo Sądu Najwyższego wskazują jednak, że takim kierownikiem jest pracownik kierujący zespołem pracowników wyodrębnionej organizacyjnie jednostki (np. kierownik magazynu nadzorujący, kierujący pracą magazynierów czy HR Manager kierujący pracą zespołu).

Pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy i kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych (zatem zarówno główna księgowa, jak i HR Manager) za pracę w godzinach nadliczbowych nie otrzymują żadnej rekompensaty.

Od powyższej zasady przewidziano jednak jeden wyjątek. Mianowicie, kierownikom wyodrębnionych komórek organizacyjnych (ale już nie osobom kierującym zakładem, czyli m.in. głównej księgowej) za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w niedzielę i święto przysługuje prawo do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych w wysokości określonej w art. 1511 § 1 Kodeksu pracy, jeżeli w zamian za pracę w takim dniu nie otrzymali innego dnia wolnego od pracy.

A zatem z tytułu pracy w niedzielę HR Manager powinien otrzymać w pierwszej kolejności dzień wolny od pracy, a gdy taka forma rekompensaty jest niemożliwa - wynagrodzenie powiększone o 100% dodatek za każdą godzinę pracy w tym dniu. Natomiast za pracę w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy każdy powinien otrzymać dzień wolny.

Joanna Kaleta

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35444 )
Array ( [docId] => 35444 )