Bądź konstruktywny
Kiedy masz zamiar udzielić krytyki, nie możesz czuć się winny lub też szukać okazji do wyładowania agresji. Będąc agresywnym, stracisz tylko w oczach pracownika, a ukazując uległość, pokażesz mu, że może nie liczyć się z Twoim zdaniem. Pamiętaj, chcesz wskazać pracownikowi jego błędy, a nie wyładować własne frustracje i zniechęcić go do siebie. Zastanów się, co dokładnie ma na celu Twoja krytyka i co chcesz przekazać podwładnemu. Przemyśl wcześniej, w jaki sposób poprowadzisz rozmowę.
Daj pracownikowi również trochę czasu - poinformuj go dzień wcześniej o chęci rozmowy z nim. Powiedz mu również, czego będzie ona dotyczyła, aby mógł się do niej przygotować. Nagła rozmowa może wzbudzić w pracowniku niechęć i wrażenie, że chcesz mu dogryźć albo rozładować na nim swoje frustracje.
W czasie rozmowy nie używaj żadnych uogólnień, odwołuj się do faktów i rzeczywistych informacji. Bądź również opanowany, przemawiaj spokojnym, lecz stanowczym głosem.
Bądź gotowy na dialog
Udzielając krytyki, musisz być gotowy na dialog, rozmowa bez wysłuchania drugiej strony będzie bezowocna. Pozwól pracownikowi odnieść się do Twoich zarzutów. Zachęć go do rozmowy, zaproponuj wspólne znalezienie rozwiązania problemu.
W ten sposób pokażesz pracownikowi, że nie zależy Ci na jego niezadowoleniu tylko na rozwiązaniu problemu. Zostanie on zmotywowany, wiedząc, że przełożonemu zależy na jego efektywnej pracy.