Jak przekazać konstruktywną krytykę pracownikowi

Kategoria: HR
Autor: Woźniak Wojciech
Data: 07-06-2012 r.

Konstruktywna krytyka jest najlepszym wyjściem, kiedy chcemy zwrócić pracownikowi na coś uwagę. Nie tylko pokaże, że jesteśmy niezadowoleni z jego poczynań. Wskaże mu, co robi źle, dodatkowo go motywując i zachęcając do poprawy.

Bądź konstruktywny

Kiedy masz zamiar udzielić krytyki, nie możesz czuć się winny lub też szukać okazji do wyładowania agresji. Będąc agresywnym, stracisz tylko w oczach pracownika, a ukazując uległość, pokażesz mu, że może nie liczyć się z Twoim zdaniem. Pamiętaj, chcesz wskazać pracownikowi jego błędy, a nie wyładować własne frustracje i zniechęcić go do siebie. Zastanów się, co dokładnie ma na celu Twoja krytyka i co chcesz przekazać podwładnemu. Przemyśl wcześniej, w jaki sposób poprowadzisz rozmowę.

Daj pracownikowi również trochę czasu - poinformuj go dzień wcześniej o chęci rozmowy z nim. Powiedz mu również, czego będzie ona dotyczyła, aby mógł się do niej przygotować. Nagła rozmowa może wzbudzić w pracowniku niechęć i wrażenie, że chcesz mu dogryźć albo rozładować na nim swoje frustracje.

W czasie rozmowy nie używaj żadnych uogólnień, odwołuj się do faktów i rzeczywistych informacji. Bądź również opanowany, przemawiaj spokojnym, lecz stanowczym głosem.

Bądź gotowy na dialog

Udzielając krytyki, musisz być gotowy na dialog, rozmowa bez wysłuchania drugiej strony będzie bezowocna. Pozwól pracownikowi odnieść się do Twoich zarzutów. Zachęć go do rozmowy, zaproponuj wspólne znalezienie rozwiązania problemu.

W ten sposób pokażesz pracownikowi, że nie zależy Ci na jego niezadowoleniu tylko na rozwiązaniu problemu. Zostanie on zmotywowany, wiedząc, że przełożonemu zależy na jego efektywnej pracy.

Pamiętaj, aby nigdy nie krytykować imiennie pracownika w większej grupie. Jego problemy zawodowe wymagające Twojej krytyki, powinny być omawiane tylko między Wami, a nie na forum ogólnym.

W innym przypadku przygotuj się na niechęć swoich pracowników do Twojej osoby. A tym samym, mniejszą efektywność pracy.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26382 )
Array ( [docId] => 26382 )