Jak zmaksymalizować swoją produktywność podczas pracy z komputerem

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 29-06-2012 r.

Pracujesz na co dzień przy komputerze? Masz wrażenie, że w trakcie pracy czas płynie za szybko? Praca przy komputerze jest jednym z najbardziej rozpraszających zajęć. Czy można zmaksymalizować swoją produktywność podczas pracy z tym urządzeniem?

Internet = złodziej czasu

Do zalet internetu nie trzeba nikogo przekonywać. Niemal każdy z nas wykorzystuje go codziennie do pracy oraz pozyskiwania nowych wiadomości. Jednak globalna sieć ma jedną, zasadniczą wadę – jest okropnym „pożeraczem” czasu. Pewnie nie raz zdarzyło Ci się zajrzeć do sieci dosłownie na chwilę. Jednak ta chwila z reguły zamienia się nawet w kilkugodzinne surfowanie po sieci, które nie przynosi żadnych widocznych rezultatów.

Jeżeli chcesz zmaksymalizować swoją wydajność w czasie pracy z komputerem, powinieneś ograniczyć swój dostęp do internetu do minimum. Oczywiście niektóre projekty będą wymagały bycia online. Jednak część zadań z pewnością wykonasz równie dobrze bez dostępu do sieci. Jeżeli chcesz produktywnie wykorzystać swój czas, wyłączaj internet tak często, jak to możliwe.

Poza tym nie próbuj szukać różnego rodzaju wymówek tylko po to, aby zajrzeć na ulubiony portal społecznościowy czy sprawdzić e-maile. Będąc pobłażliwym dla samego siebie, nie uda Ci się zwiększyć własnej produktywności. Dlatego za każdym razem, kiedy będziesz miał ochotę odwrócić swoją uwagę od pracy, zastanów się, na czym Ci bardziej w danym momencie zależy: na solidnym skończeniu zadania czy na sprawdzeniu, co nowego słychać u przyjaciół.

Takie podejście do sprawy powinno Ci pomóc w pokonaniu niewielkich pokus zajrzenia do sieci.

To Ty organizujesz swój czas, a nie komputer

Przystępując do pracy z komputerem, musisz zdać sobie sprawę, że to, w jaki sposób zorganizujesz sobie dzień pracy, zależy tylko od Ciebie. Wielokrotnie można usłyszeć od pracowników biurowych, że komputeryzacja wszystko skomplikowała (wydłużyła czas pracy, utrudniła realizację zadań).

Owszem, komputer może być przeszkodą w pracy, ale tylko w dwóch przypadkach: kiedy nie umiesz go obsługiwać bądź gdy nie potrafisz sobie zorganizować rozsądnie przy nim pracy. A przecież wystarczy, że wyznaczysz sobie każdego ranka zadania, które musisz w konkretnym dniu zrealizować.

Jeśli obawiasz się, że mimo to będziesz szukać wymówki, aby skorzystać z internetu, wyznacz ramy czasowe na wykonanie poszczególnych czynności. Mając ściśle określony czas na konkretną czynność, będziesz odczuwać silną presję, a tym samym całą uwagę będziesz skupiał na terminowym wykonaniu konkretnego zadania.

Komputer to narzędzie pracy

Chcąc zwiększyć swoją produktywność podczas pracy z komputerem, powinieneś za każdym razem uświadamiać sobie, że w biurze komputer jest Twoim narzędziem pracy, a nie źródłem rozrywki. Każdego dnia włączasz go w konkretny celu: aby wypełnić służbowe obowiązki. Dlatego też podczas pracy powinieneś wykorzystywać jedynie te aplikacje i programy, które służą Ci do realizacji służbowych zadań. W ten sposób skutecznie ograniczysz wszystkie ewentualne „pożeracze” czasu.

Zwiększenie produktywności podczas pracy z komputerem jest dosyć proste. Wymaga jedynie dobrej organizacji pracy, jak również silnego ukierunkowania na wyznaczony cel. To, jak wykorzystasz swój czas w pracy zależy tylko od Ciebie. Dlatego warto spróbować optymalnie go spożytkować.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26433 )
Array ( [docId] => 26433 )