Na czym polega whistleblowing?

Kategoria: HR
Autor: Woźniak Wojciech
Data: 27-06-2012 r.

Whistleblowing, które dosłownie można przetłumaczyć jako dmuchanie w gwizdek, to pojęcie, które coraz bardziej zyskuje na popularności. Odnosi się do specyficznej formy donosicielstwa w przedsiębiorstwie. Działanie to sprzyja eliminowaniu bezprawnych działań w firmie lub ograniczeniu ich występowania.

Whistleblowing

W celu informowania o nieprawidłowościach, nadużyciach, nieuczciwości oraz nierzetelności wśród pracowników, przedsiębiorca może zatrudnić osoby, które zajmują się takimi działaniami. Jednak pojęcie to wiąże się także z pracownikami, którzy są wyczuleni na punkcie działań niezgodnych z prawem i są w stanie podjąć odpowiednie kroki, by im przeciwdziałać. Mogą podzielić się tymi informacjami bezpośrednio z kierownictwem, a w przypadku wyjątkowych okoliczności nie obawiają się udać do odpowiednich organizacji.

Takie zachowanie może budzić u niektórych niesmak i sprawiać, że pracownicy będą unikali współpracy między sobą z obawy o donoszenie o ich postępowaniu. Jednak nie może to rzutować na niechęć do wykorzystywaniu whistleblowingu. Każde przedsiębiorstwo powinno wprowadzić działania mające ograniczać wszelkie nieprawidłowości. A przekonanie o negatywnym znaczeniu donosicielstwa powinno zostać zmienione i zyskać w firmie znaczenie pozytywne.

Osobami, które mogą donieść o nieprawidłowościach, są jeszcze najczęściej:

  • osoby anonimowe
  • klient
  • sprzedawca
  • sprawca
  • akcjonariusz
  • konkurent, w tym wypadku jest to działanie na niekorzyść przedsiębiorstwa, ponieważ konkurencja powiadamia organy zewnętrzne

 

Elementy charakterystyczne dla whistleblowingu

Zjawisko whistleblowingu charakteryzuje się czterema elementami:

Szlachetny zamiar. Osoba podejmująca próbę ujawnienia nieprawidłowości kieruje się wyłącznie dobrem przedsiębiorstwa, bez oczekiwania korzyści materialnych z tego tytułu.

Zagrożenie. Wykrycie nieprawidłowości może stać się powodem nieprzyjemności lub zwolnienia z pracy.

Odkrycie. Pracownik jest świadkiem lub znajduje dowody na nieprawidłowości np. kradzież, oszustwo itp.

Alarm. Kiedy powiadomienie kierownictwa nie spotyka się ze stosowną reakcją, pracownik korzysta z pomocy zewnętrznej.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26419 )
Array ( [docId] => 26419 )