Stres w pracy - przyczyny i zapobieganie

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 07-09-2012 r.

Stres towarzyszy większości ludzi każdego dnia. Najczęściej wiąże się z pracą zawodową. Co wzbudza największy stres w pracownikach? Czy można uniknąć stresu w miejscu pracy bądź przynajmniej zmniejszyć jego oddziaływanie?

Czas działa na niekorzyść

Czynnikiem wywołującym wysoki poziom stresu w pracy jest presja wywierana na pracownika związana z czasem. Informacja o tym, że dany projekt powinien być skończony na przysłowiowe wczoraj wcale nie motywuje do działania. W większości przypadków takie działanie wpływa destrukcyjnie na koncentrację podwładnego i utrudnia skuteczne działanie. Dlatego chcąc ograniczyć swoim pracownikom niepotrzebny stres, zlecaj zadania w odpowiednim czasie i nie wymagaj realizacji konkretnych projektów na tzw. „już”.

Pospieszanie pracownika czy wywieranie na nim presji czasowej w żaden sposób nie pomoże w realizacji zadania, a może działać wręcz odwrotnie. Poza tym odpowiednie rozplanowanie działań w czasie będzie nie tylko gwarantowało komfort psychiczny podwładnych, ale również potwierdzi Twoje wysokie zdolności organizacyjne.

Rywalizacja wyłącznie rozsądna

Kolejną stresującą sytuacją zawodową jest konieczność rywalizacji. Zdrowa rywalizacja, której zadaniem jest zaangażowanie pracowników we wspólne działanie, nie jest zła. Jednak wysoki poziom stresu w pracy pojawia się wtedy, kiedy przeradza się ona w bezwzględną walkę. Nieuczciwe gierki czy ciągłe czyhanie na ewentualną pomyłkę kolegi z pracy nie należą do przyjaznych stron rywalizacji. Takie zachowania nie tylko są stresogenne, ale powodują bardzo często konflikty w zespole.

 

Wymagania odpowiadające kompetencjom

Ważną kwestią, która dotyczy również poziomu stresu Twoich pracowników, jest odpowiednie rozdzielanie obowiązków w oparciu o posiadanie przez podwładnych kompetencje. Wykonywanie zlecenia, które przerasta nasze możliwości powoduje wzrost frustracji i złość. Stres związany z tego typu sytuacjami wzrasta wraz z trudnością zadań.

Dlatego też, powierzając konkretny projekt pracownikowi, powinieneś zweryfikować jego umiejętności. W przeciwnym razie może narazić Cię na straty związane ze złą realizacją zadania. Tylko przemyślane decyzje pozwolą zniwelować poziom stresu w Twoim przedsiębiorstwie, a tym samym zwiększyć wydajność pracowników.


Zobacz także:

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26515 )
Array ( [docId] => 26515 )