Całość regulacji dotycząca podróży służbowych została zamieszczona w jednym rozporządzeniu w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Jednymi z najważniejszych zmian są:
- podwyższenie stawki diety w delegacji krajowej – do 30 zł oraz
- nowe wysokości diet przypisanych dla poszczególnych państw w delegacji zagranicznych,
- wprowadzenie limitów noclegowych – wyniesie on maksymalnie dwudziestokrotność kwoty diety; w uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów noclegu w kwocie przekraczającej limit.
Zwiększono także wysokości tych ryczałtów, które liczone są od kwoty diety lub limitu noclegowego. Ważne zmiany dotyczą kwestii rozliczania delegacji oraz zwrotu dodatkowych wydatków poniesionych w związku z odbywaną podróżą służbową. Po raz pierwszy pojawia się przykładowy katalog najczęściej występujących „innych wydatków” (n. on. opłaty za przejazdy płatnymi autostradami i postój w strefie płatnego parkowania), jak również wskazanie w jaki sposób odnieść się do kursów walut przy rozliczeniu delegacji zagranicznej.