Dlaczego pracodawcy niechętnie zawierają umowy o pracę
Pracodawcy dość sceptycznie podchodzą do zatrudnienia pracownika na umowę o pracę. Zgodnie z zapisem w kodeksie pracy umowa o pracę określa:
- strony umowy,
- rodzaj umowy,
- datę jej zawarcia,
- warunki pracy i płacy, w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie (stosowne do wykonywanej pracy),
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy.
Przedsiębiorcy ponadto muszą liczyć się nie tylko z wypłatą wynagrodzenia, zapłatą podatku do urzędu skarbowego i odprowadzeniem należnych składek do ZUS, ale także koniecznością kierowania na badania lekarskie, szkolenia z dziedziny BHP itp.
Poza wyżej wymienionymi obowiązkami zatrudniając na umowę o pracę pracodawca musi założyć każdemu akta osobowe, zgromadzić w nich stosowne dokumenty. Ponadto każdemu pracownikowi należy prowadzić miesięczną ewidencję czasu pracy oraz roczną ewidencję czasu pracy oraz ewidencję wykorzystanych urlopów.
Korzyści z zawarcia umowy zlecenia
Umowa zalecenia posiada swoiste cechy, które pozwalają na odróżnienie jej od umowy o pracę. Przede wszystkim umowa zlecenia określa konkretne czynności i termin ich wykonania. Zleceniobiorca nie wykonuje powierzonych czynności pod nadzorem pracodawcy, w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym. Zawarcie umowy zlecenia nie uprawnia do urlopu wypoczynkowego, nie zalicza się do stażu pracy.
Jeżeli umowa zlecenia zawarta została z uczniem lub studentem do 26. roku życia, zleceniodawca nie odprowadza od niej składek do ZUS. W pozostałych przypadkach, w zależności od statusu osoby (czy prowadzi działalność, pracuje w innym zakładzie pracy itp.) stosuje się właściwe przepisy ubezpieczeniowe.