Akumulator – jak działa?

Autor: Duda Daniel
Data: 23-09-2012 r.

Akumulator go podstawowe źródło energii w samochodzie, służące do rozruchu. To z niego w pierwszej chwili zasilane są wszystkie układy i zespoły niezbędne do uruchomienia pojazdu. W czasie rozruchu akumulator w pewnym stopniu się rozładowuje a w czasie pracy silnika doładowuje.

Budowa akumulatora

Akumulator ołowiowy został wynaleziony w 1859 roku, przez francuskiego fizyka Gastona Plante. Od tamtej pory do dziś wprowadzono wiele zmian, lecz podstawy konstrukcji nadal pozostają te same.

Akumulator składa się z sześciu ogniw ołowiowo-kwasowych, które są połączone szeregowo i generują napięcie znamionowe rzędu 12,6V. Pojedyncze ogniwo składa się; po pierwsze z anody (metaliczny ołów) w czasie poboru prądu biegun ujemny, w trakcie ładowania dodatni; po drugie katody (tlenek ołowiu) w czasie poboru prądu biegun dodatni, w trakcie ładowania ujemny oraz elektrolitu czyli 37% roztwór kwasu siarkowego z dodatkami.

 

Ładowanie

W naładowanym akumulatorze gęstość elektrolitu wynosi 1,26-1,28g/cm3. W czasie rozładowywania akumulatora wydziela się siarczan ołowiu, zmniejsza się stężenie elektrolitu oraz jego gęstość. Całkowity stan rozładowania akumulatora zachodzi wówczas, gdy obydwie elektrody zamienią się w stały siarczan ołowiu. Jest to proces stały i nieodwracalny. Kiedy w rozładowanym akumulatorze napięcie znamionowe spadnie do 10,8V (gęstość elektrolitu do 1,18g/cm3) należy wówczas niezwłocznie go naładować.

Akumulator należy ładować przy pomocy zasilaczy lub prostowników. Proces ładowania trwać powinien zwykle około 10 godzin, natomiast prąd ładowania powinien wynosić 10% wartości pojemności akumulatora (akumulator 50A, prąd ładowania 5A). Możliwe jest przyspieszone ładowanie akumulatora, które zajmuje tylko godzinę. Napięcie na ogniwach akumulatora wzrasta stopniowo od 2-2,5V, po osiągnięciu progowego napięcia na ogniwie, ładowanie należy bezwzględnie przerwać aby nie dopuścić do przeładowania akumulatora. Objawia się to „zagotowaniem” czyli wydzielaniem dużej ilości wodoru. Należy pamiętać, że wodór jest łatwopalny i każda iskra może spowodować jego wybuch.

Gdy mamy akumulator, który systematycznie nie jest używany, należy go co jakiś czas doładowywać, aby uniknąć zasiarczenia elektrod.

Duda Daniel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 29534 )
Array ( [docId] => 29534 )