Alexandre Darracq, założyciel firmy, był francuskim producentem samochodowym. Darracq założył firmę wspólnie z Ugo Stellą, arystokratą z Mediolanu, który później został prezesem Alfa Romeo. Założyciel firmy, który produkował w Portello samochody pod marką Darracq, popadł w kłopoty finansowe. Wskutek kłopotów Darracqa fabryka w Portello pod Mediolanem została przejęta przez przedsiębiorców z Lombardii, którzy nazwali ją Alfa. Był to skrót od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, czyli po polsku Lombardzka Fabryka Samochodów S.A.
Podczas I wojny światowej zakład w Portello zmuszony był do zajęcia się produkcją na potrzeby wojska. Drugi człon nazwy marki, czyli Romeo, nadany został od nazwiska kierownika fabryki, inżyniera Nicola Romeo, który objął szefostwo firmy w 1018 r.
Alfa Romeo słynęła przez lata ze stosowania w swoich samochodach silników w układzie typu boxer. W latach 80. XX w., po przejęciu marki Alfa Romeo przez koncern Fiata, zrezygnowano z montowania boxerów m.in. z uwagi na wysokie koszty ich wytwarzania. Alfa Romeo to oprócz stosowania nietypowych boxerów także pionierska marka, w której po raz pierwszy zaczęto stosować common rail, czyli bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach wysokoprężnych.
Samochody Alfa Romeo to najczęściej dzieła włoskiej firmy stylizacyjnej Carrozzefia Pininfarona, gdzie także powstają niektóre sportowe Alfy oraz wersje cabrio. Pierwszą Alfą zaprojektowaną przez Pininfarinę, był model 164. Alfa Romeo 164 była spokrewniona z Fiatem Cromą i Saabem 9000, a stworzona została po przejęciu marki Alfa przez Fiata. Powodem tego przejęcia były kłopoty Alfy, zaś dzięki przejęciu przez Fiata na drodze przetargu, marka istnieje do dziś, mając wielu fanów i odnosząc sukcesy na rynku oraz w sportach samochodowych.
Aktualnie dostępne Alfy Romeo, to modele: MiTo, Giulietta, 159, 159 SW czyli kombi oraz 8C Competizione. Popularne w poprzednich latach były także modele: GTV, Spider, 156, 166, 147 oraz 33.
oprac. PM na podstawie Alfa Romeo, Autocentrum, Wikipedia