Historia tej rosyjskiej marki zaczęła się w 1966 roku, kiedy radzieckie władze podjęły decyzję o tym, że nowa fabryka WAZ, czyli Wołżskoj Awtomobilnyj Zawod, będzie produkować auta osobowe na licencji Fiata. W 1966 roku podpisana została z koncernem Fiat umowa o zakupie licencji na produkcję modelu Fiat 124. Pierwsze samochody WAZ 2101 o przydomku Żiguli, wyprodukowano w 1969 roku. Od 1971 roku samochody VAZ produkowane na eksport, nosiły nazwę Lada. Model WAZ Żiguli w wersji kombi, noszący symbol 2102 produkowano w niemal niezmienionej postaci aż do 1988 roku.
Na podstawie licencyjnego Fiata 124, czyli VAZ-a 2101, rosyjska fabryka konstruowała kolejne modele, jak VAZ/Lada 2103, VAZ/Łada 2104, VAZ/Lada 2105, VAZ/Lada 2106 oraz popularny VAZ/Lada 2107, swego czasu popularny także w Polsce. W 1977 roku rosyjscy inżynierowie opracowali także niewielki terenowy samochód Łada Niva, który w niezmienionej niemal postaci oferowany jest do dziś. W latach 80. XX wieku na rynku pojawiła się kompaktowa Łada Samara, w Rosji znana jak VAZ 2108/2109 lub Łada Sputnik.