SAAB – samochód jakby z przypadku

Autor: Pizoń Grzegorz
Data: 30-03-2012 r.

Marka SAAB czyli Svenska Aeroplan Aktie Bolaget to marka lotnicza. Istniała od 1937 r. i zajmowała się produkcją samolotów bojowych. Po zakończeniu Drugiej Wojny Światowej w związku ze zmniejszeniem produkcji na cele militarne, postanowiono rozpocząć produkcje samochodów.

Inżynierowie nie posiadali doświadczenia w produkcji samochodów, postanowili więc potraktować samochód jak samolot. Zbudowali prototyp a jego zmniejszoną makietę poddali badaniom w tunelu aerodynamicznym uzyskując doskonały wynik. W kwestii koloru byli tak samo zgodni jak i pragmatyczni. Po wojnie pozostały duże zapasy zielonej farby. Stąd jedynym słusznym i dostępnym kolorem dla naziemnych Saabów była butelkowa zieleń.

Na uwagę zasługuje fakt, że wszystkie modele aut od początku posiadały napęd na przednią oś. Na takie rozwiązanie techniczne zdecydowano się ze względu na większe bezpieczeństwo prowadzania pojazdu po oblodzonych i ośnieżonych drogach Skandynawii.

Saab to bardzo ciekawa marka znajdująca najwięcej uznania u architektów i dentystów. To taka Ikea na kołach tylko luksusowa. Saab zawsze robił wszystko prosto i praktycznie ale po swojemu. Zapisał się wieloma innowacjami w motoryzacji. Jako remedium na bolące plecy jednego z pracowników w Saabach jako pierwszych pojawiały się elektrycznie podgrzewane fotele).
Pod koniec lat 70. XX w. pod maski Saabów jako pierwszych samochodów seryjnych zagościło turbo (wcześniej tylko w porsche).

Saaby do spółki z Volvo zawsze uchodziły za bezpieczne pojazdy. W połowie lat 70. XX w. w Saabach pojawiły się jako pierwsze wzmocnienia boczne w drzwiach. Model 900 miał specjalnie wzmocnione słupki dachowe. Mógł uczestniczyć w rajdach bez klatki bezpieczeństwa (przeciw kabotażowej).

 

Na koniec dwie ciekawostki charakterystyczne tylko dla aut z Gryfem.
Stacyjka znajduje się w tunelu środkowym obok dźwigni hamulca ręcznego (oprócz modelu 9000). Chroni to koło kierowcy od uszkodzeń powstałych od kluczyka w wyniku wypadku. By wyjąć kluczyk po zaparkowaniu należy wybrać bieg wsteczny. Wyjęcie kluczka powoduje zablokowanie skrzyni biegów.

Na panelu znajduje się przycisk opisany jako „Night Panel”. Wciśniecie go powoduje włącznie „nocnego trybu lotu” Wygaszanie wszystkich wskaźników poza prędkościomierzem do 130 km/h. W przypadku jakieś usterki wraz z kontrolką rozświetla się reszta.

Auto ma dużą liczbę zadeklarowanych fanów. Szczególnie byli widoczni podczas zorganizowanego protestu pod hasłem „Save Saab”. Kawalkady pojazdów przejechały przez wiele miast europejskich.

Pizoń Grzegorz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 27246 )
Array ( [docId] => 27246 )

Array ( [docId] => 27246 )