Toyota Prius

Kategoria: Autosegment C
Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 31-08-2012 r.

Toyota Prius to pierwsze masowo wytwarzane auto z napędem hybrydowym, czyli wyposażone w silnik elektryczny oraz tradycyjny spalinowy. Produkcja Toyoty Prius pierwszej generacji uruchomiona została w 1997 roku. W 2009 roku zadebiutowała Toyota Prius czwartej generacji. Prius dostępny jest w wersji hatchback 5d i zalicza się do klasy niższej średniej, czyli segmentu C.

Toyota Prius pierwszej generacji produkowana była w latach 1997-2000 i spokrewniona była z modelem Echo, czyli Yarisem sedan stworzonym z myślą o rynku amerykańskim. Druga generacja Priusa, to lata produkcji 2000-2003, Prius III to lata 2003-2009, zaś w 2009 roku zaprezentowano aktualne, czwarte już wcielenie tej pionierskiej, japońskiej hybrydy.

Nazwa modelu Prius w języku łacińskim oznacza „wcześniej”. Toyota Prius to auto popularne szczególnie w USA, gdzie moda na ekologię i alternatywne źródła napędu rośnie w siłę. Ale nie tylko. Coraz więcej Priusów można spotkać także w Europie, gdzie auta te pełnią np. rolę ekologicznych miejskich taksówek i takie Priusy można spotkać także w Warszawie. Jedynym konkurentem rynkowym Toyoty Prius, jest podobna do niej choćby kształtem Honda Insight.


W Polsce nowa Toyota Prius w bazowej odmianie Luna z silnikiem 1.8 136 KM i sześciostopniowym automatem (taki napęd mają wszystkie oferowane w Polsce nowe Priusy), kosztuje od 111 tys. złotych. Odmiana Prestige 2012 to koszt 124 tys. złotych, zaś średnia wersja Sol, to koszt rzędu 116 tys. złotych.

Ceny używanych 10-letnich Priusów z 2002 roku zaczynają się już od około 5 tys. złotych. Takie auta to często jednak angielskie wersje z kierownicą po prawej stronie, których zakup może wcale nie być tak opłacalny jak jego cena początkowa. Dużo egzemplarzy Toyoty Prius, oferowanych na rynku wtórnym, pochodzi z indywidualnego importu.

Pięcioletnia Toyota Prius z 2007 roku, to koszt od 24 do 46 tys. złotych. Należy jednak pamiętać, że jako auto z napędem hybrydowym, Prius będzie na pewno kosztowniejszy w obsłudze niż np. tradycyjnie napędzana Corolla. I nie wierzmy w slogany, że Toyota się nie psuje, gdyż psuje się każde auto i wcale nie musi być do tego stare i zużyte.

oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto.pl

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27489 )
Array ( [docId] => 27489 )

Array ( [docId] => 27489 )