Jaki wpływ na żylaki ma bieganie

Kategoria: Sport
Autor: Stwora Sylwia
Data: 14-05-2012 r.

Bieganie jest jedną z form aktywności fizycznej, którą lekarze zalecają przy problemach z żylakami. Regularne treningi biegowe w znacznym stopniu mogą również zapobiec tworzeniu się żylaków w przyszłości.

Mówiąc o żylakach kończyn dolnych mamy do czynienia z workowatym lub wrzecionowatym rozszerzeniem żył powierzchniowych. Powoduje to ich wydłużenie, uwypuklenie oraz poskręcanie. Zwykle zaczynają się od niewielkich rozmiarów niebieskawych pajączków, czyli pękających naczyń krwionośnych, przypominających sieć pajęczą.

W najbardziej zaawansowanych stadiach przyjmują formę balonowatych uwypukleń na skórze w kolorze niebiesko-zielonym. Z typ typem żylaków najczęściej mają do czynienia kobiety po 40 roku życia. Ich powstawaniu sprzyja siedzący tryb życia, zła dieta, zwłaszcza obfita w tłuszcze i węglowodany, mała aktywność fizyczna, leki hormonalne, nadwaga i otyłość oraz przebyte ciąże. Mogą być również dziedziczone.

Zmagając się z żylakami powinnaś zastanowić się na rozpoczęciem regularnych treningów biegowych. Nie mówimy tu o wyczynowym bieganiu, ale raczej o podejmowaniu tej aktywności fizycznej w charakterze rekreacyjnym. Wielu biegaczy podkreśla, że zmaganie się z tą dolegliwością nie wyklucza ich z podejmowania takich wyzwań, jak np. półmaratony czy maratony.

Jednak intensywność treningu powinna być dostosowana do indywidualnych możliwości i zależeć od stopnia zaawansowania przewlekłej niewydolności żył. Korzystny wpływ biegania na schorzenie wynika z tego, że podczas wysiłku fizycznego usprawniasz krążenie krwi. Dodatkowo regularne i systematyczne bieganie w znacznym stopniu może spowolnić rozwój żylaków kończyn dolnych.

Alternatywną wersją dla biegania w terenie jest aqua jogging. Bieganie wodzie jest bezpieczniejszą formą aktywności fizycznej niż bieganie po lądzie, gdyż w mniejszym stopniu obciąża m.in. stawy i mięśnie. Szczególnie zalecane jest osobom z nadwagą. Intensywna praca nóg oraz rąk, które zmagają się z oporem wody, umożliwiają redukcję tkanki tłuszczowej, co jest niezwykle ważnym elementem w walce z żylakami. Ponadto ćwiczenia w wodzie uelastyczniają i ujędrniają skórę, a po wpływem zimna naczynia krwionośne ulegają obkurczeniu.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 28002 )
Array ( [docId] => 28002 )

Array ( [docId] => 28002 )