Czym latać
Akrobacje lotnicze można wykonywać prawie na każdym samolocie. Wszystkie maszyny przeznaczone do latania w trudnych figurach muszą mieć jednak solidną budowę, ze względu na skrajne warunki panujące podczas wykonywania pokazu. Szczególnie ważna jest wytrzymałość skrzydeł, ponieważ są one szczególnie narażone na działania dużych sił i przeciążeń.
Dodatkowo samolot powinien mieć możliwie dużą powierzchnię nośną i sterową, co ułatwia pilotaż i zwiększa jego efektywność. Samolot musi też cechować się czułością sterów i szybko reagować na każde poruszenie drążków przez pilota.
Akrobacje można wykonywać samolotami śmigłowymi, jak Extra 300 lub odrzutowymi, np. BAE Hawk, a także szybowcami lub śmigłowcami.
Najpopularniejsze figury akrobacyjne
Do bardzo popularnych figur w akrobacji lotniczej należą beczka, pętla, korkociąg i zawrót bojowy.
Beczka polega na obrocie samolotu o 380 stopni wokół własnej osi przy jednoczesnym kontynuowaniu loty na wprost. To dość łatwa, ale efektowna figura. Pilot może zaakcentować obrotów co 90 stopni zatrzymaniem maszyny podczas obrotu.
Pętla zaś polega na zatoczeniu kręgu w powietrzu. Ważne jest, żeby wykonać ją w jednaj płaszczyźnie. Tę figurę można wykonać w normalnej pozycji samolotu lub lecąc na plecach.
Jedną z trudniejszych i bardziej widowiskowych figur jest korkociąg. Polega on na wprowadzeniu maszyny w autorotacyjne spadanie z dużej wysokości, wyprowadzeniu go z niego i wyrównaniu lotu.
Z kolei zawrót bojowy polega na zmianie kierunku lotu o 180 stopni, nabraniu wysokości i wyprowadzeniu samolotu z lotu na plecach. Aby ją wykonać, należy zrobić pół pętli i zakończyć ją beczką. Jest to dość trudny manewr, wymagający dużo wprawy i znajomości maszyny. Łączenie ze sobą różnych figur tworzy cały pokaz.