Gorczycznik wiosenny – gorzki na zdrowie

Kategoria: Diety
Autor: Omelczuk Maria
Data: 18-06-2012 r.

Jak wiele jest dobroczynnych roślin, o których ciągle tak mało wiemy! To należące do rodziny kapustowatych ziele zwane inaczej rzeżuchą zimową lub barbarką jest niezwykle bogate w witaminę C i sole mineralne. Ponadto jego liście są skarbnicą żelaza, a jadalne łodygi – jodu, odpowiedzialnego za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.

Do gorczycznika powinni się przekonać zwłaszcza uzależnieni od nikotyny – spożywany przynajmniej raz w tygodniu świetnie oczyszcza organizm z substancji smolistych.

Gorczycznik pochodzi z Azji, jednak do Europy trafił już w dobie antyku. Był z zamiłowaniem uprawiany przez starożytnych Greków i Rzymian, którzy w dużych ilościach dodawali go do pikantnych sałatek. Jego liście jedzono na surowo same - lekko skropione oliwą i oprószone ziołami lub wymieszane z różnymi rodzajami sałat, rukolą, roszponką, cykorią czy szpinakiem oraz z kawałkami owoców.

Sprawdza się nie tylko jako dodatek do kanapek, omletu i jajecznicy, ale także w zupach (świetnie idzie w parze zwłaszcza ze szczawiem). Ze względu na jego gorzkawy posmak, należy przyprawiać go sokiem z cytryny, oliwą z oliwek oraz solą. Przed konsumpcją, trzeba odrzucić ciemne i pożółkłe liście gorczycznika oraz jego grubsze łodygi, resztę zaś dokładnie umyć pod bieżącą wodą.

Sezon na to pyszne, zdrowe warzywo zaczyna się już wczesną wiosną. Niestety nowalijki rzadko kiedy pojawiają się w supermarketach, za to często można znaleźć je na pobliskim targu czy bazarku (to nawet lepiej, gdyż produkty kupowane bezpośrednio od hodowców i plantatorów są często lepszej jakości niż te „sklepowe”).

 

Wybieraj dorodne, dość sztywne rozetki o ciemnozielonych liściach, zwracając uwagę na to, czy w niektórych miejscach nie pojawiły się już żółte plamy (niestety gorczycznik ma tendencję do szybkiego gnicia). Obecność kwiatów czy małych owoców na szczęście nie rzutuje ani na smak ani na jakość warzywa.

Największą wadą gorczycznika jest jego krótka trwałość. W temperaturze pokojowej można go przechowywać zaledwie dzień, przy czym łodygi koniecznie należy wstawić do wody; w lodówce zaś przetrwa do 3 dni.

Omelczuk Maria

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 28332 )
Array ( [docId] => 28332 )

Array ( [docId] => 28332 )