Co można zrobić z używaną oponą
Bieżnikowanie – to sposób na przedłużenie „życia” opony. W krajach zachodnich opony po nadlaniu są najczęściej przeznaczone na eksport – łatwo domyśleć się, gdzie trafiają. Ogółem ponad 12% zużytych opon jest „rewitalizowanych” i wdrażanych do użytku. Około 25% staje się paliwem – ma to jednak wpływ na środowisko. Cementownie, stosujące opony jako paliwo uzupełniające, są zobowiązane do redukcji zanieczyszczeń w gazach odlotowych. Około 30% nie trafia do recyklingu – zalegają na śmietniskach, a zaledwie 25% podlega recyklingowi.
Recykling materiałowy
Recykling materiałowy jest znacznie trudniejszy niż odzysk metali. Oprócz gumy, opony składają się z tekstylnego i stalowego kordu. Ze względu na złożoność budowy, odzysk gumy jest stosunkowo drogi – używana linia do recyklingu opon kosztuje kilkaset tysięcy złotych, nowa – około miliona. Recykling opon polega na ich rozdrabnianiu. Oto metody rozdrabniania:
- rozdrabnianie po zamrożeniu w ciekłym azocie,
- metoda Berstorffa – mechaniczna w temperaturze otoczenia, z użyciem walców, noży i młynków oraz
- metoda rozdrabniania na mokro.