Wszystkie artykuły

    Pacjent 02.10.2017
    Co wpisać na paragonie dla pacjenta
    Opis usługi na paragonie może określać rodzaj zabiegu czy usługi w taki sposób, w jaki sama placówka medyczna określa je w swoim cenniku. Czy musi być jeszcze dokładnie i szczegółowo opisana cała procedura medyczna?Rozporządzenie ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących w § 8 ust. 1 pkt 6 nakazuje, aby paragon fiskalny, drukowany przez kasę po zapłacie ceny, ...

    Pacjent 17.08.2017
    Kto przejmie pacjentów placówek spoza sieci
    Placówka, która nie weszła do sieci szpitali, powinna skierować pacjenta wpisanego u siebie na listę oczekujących do innego świadczeniodawcy, który będzie mógł go przejąć w celu kontynuowania oczekiwania na świadczenie zdrowotne. Po wydaniu pacjentom skierowań i zaświadczeń szpital powinien przekazać do oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia listy oczekujących na udzielenie ...

    Pacjent 10.07.2017
    Sąd wzywa do udostępnienia dokumentacji – czy poniesiesz koszty kopiowania
    Otrzymaliśmy z sądu pismo zobowiązujące naszą placówkę do przesłania dokumentacji medycznej byłego pacjenta w związku z toczącym się postępowaniem przed ubezpieczycielem. Pacjent 4 lata temu leczył się u nas na alergię. Świadczenia sfinansował NFZ. Czy powinniśmy ponieść koszty związane z udostępnieniem dokumentacji na wezwanie sądu?Jeśli udostępnienie ma polegać na przedstawieniu ...

    Pacjent 03.07.2017
    Zwolnienie z tajemnicy lekarskiej – obowiązki lekarza po zmianie przepisów w 2016 roku
    Nowelizacja Kodeksu postępowania karnego, ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, obowiązująca od 5 sierpnia 2016 roku zmieniła zakres tajemnicy lekarskiej. Ugruntuj swoją wiedzę na temat nowych uregulowań, które umożliwiają zwolnienie lekarza z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej.Dotychczas obowiązek zachowania ...

    Pacjent 02.06.2017
    Komu możesz udzielać informacji o pacjencie
    Możliwość uzyskania wiadomości o określonym pacjencie może być ważna, gdy pacjent jest nieprzytomny, a rodzina jest zaniepokojona sytuacją zdrowotną chorego oraz rokowaniem. Kto wtedy może uzyskać informację o stanie zdrowia chorego?Ustawodawca przewidział, że w takich sytuacjach prawo do informacji przysługuje nie tylko podmiotom wskazanym przez pacjenta, ale także wymienionym w ...

    Pacjent 15.05.2017
    Pacjent nie mówi po polsku - czy możesz odmówić leczenia
    Do placówki ochrony zdrowia trafia cudzoziemiec, który ma europejskie ubezpieczenie zdrowotne, ale nie posługuje się językiem polskim. Czy w takiej sytuacji możesz nie podjąć lub odstąpić od leczenia?Odmowa udzielenia świadczenia zdrowotnego w pewnych przypadkach może być uzasadniona koniecznością zapewnienia pacjentom właściwej dostępności do świadczeń oraz jakości ich wykonania. ...

    Pacjent 21.04.2017
    Jak bezpiecznie przetwarzać dane osobowe pacjentów w rejestracji
    Rejestratorki medyczne czy informatycy, jako osoby niewykonujące zawodu medycznego, mają prawo do przetwarzania danych zawartych w dokumentacji medycznej, w niezbędnym i koniecznym do wykonania swoich obowiązków służbowych zakresie. Jak jednak wykonywać te czynności, aby dane wrażliwe pacjentów nie wyciekły?Będąc kierownikiem placówki medycznej musisz podjąć działania zapewniające, ...

    Pacjent 22.12.2016
    Jak skutecznie budować relacje z pacjentami
    Budowanie relacji należy zacząć od skutecznej komunikacji i dołożenia starań, by usatysfakcjonować pacjenta czy partnera biznesowego. Skuteczna komunikacja z pacjentem to nie tylko zapewnienie fachowej porady, możliwości szybkiego dodzwonienia się do placówki, bez długiego oczekiwania na infolinii, ale kompetentna i sympatyczna obsługa rejestratorki oraz satysfakcjonująca usługa w gabinecie ...

    Pacjent 09.12.2016
    Jak przygotować rejestratorki do pracy
    Rejestratorki, które dobrze wykonują swoje obowiązki i znają prawa pacjenta, to dziś podstawa funkcjonowania placówek medycznych. Dziś podpowiadamy, jak właściwie przygotować pracowników do pracy z pacjentami. Jeśli to zrobisz, zyskasz pewność, że spadnie liczba skarg pacjentów.Pacjent pojawia się w placówce medycznej najczęściej nie, gdy tego chce, ale gdy jest do tego zmuszony. ...

    Pacjent 03.11.2016
    Czy dozwolone jest wywoływanie pacjentów po nazwisku
    Pacjenci, którzy czekają na wizytę, często są wywoływani przez lekarza do gabinetu po nazwisku. Mogą je usłyszeć wtedy wszyscy inni pacjenci i osoby towarzyszące obecne w poczekalni. Sprawdź, czy taka praktyka jest zgodna z zasadami dotyczącymi ochrony danych osobowych.Za dane osobowe uważa się wszelkie informacje, które dotyczą zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby ...