Wszystkie artykuły
Kontrakty z NFZ 30.03.2017
Kiedy NFZ może nałożyć karę na placówkęNFZ, podpisując umowę z placówką medyczną lub gabinetem lekarskim zastrzega w niej kary umowne. Sprawdź, w jakich sytuacjach płatnik może je nałożyć. NFZ ma prawo do nałożenia kary po ocenie podczas kontroli stanu faktycznego, który potwierdza wystąpienie nieprawidłowości. Jest to podstawa do wezwania zapłaty kary.Może nałożyć także karę w każdym przypadku niewykonania lub ...
Zarządzanie 30.03.2017
Jak przetwarzać wrażliwe dane osobowe pacjentów w rejestracjiRejestratorki medyczne czy informatycy, jako osoby, które nie wykonują zawodu medycznego, mają prawo do przetwarzania danych zawartych w dokumentacji medycznej, w niezbędnym i koniecznym do wykonania swoich obowiązków służbowych zakresie. Poznaj zasady, jakich należy przestrzegać, upoważniając rejestratorki medyczne do przetwarzania danych osobowych, oraz najczęstsze błędy, które mogą ...
Zarządzanie 22.03.2017
Jakie warunki musi spełnić gabinet lekarskiProjektowanie gabinetów lekarskich i dentystycznych musi odbywać się z poszanowaniem obowiązujących norm prawnych. Powinno również być krokiem do zapewnienia jak najlepszych warunków dla pacjentów. Norma to jednak tylko minimum. Sprawdź, co zrobić, aby gabinet stał się miejscem naprawdę przyjaznym.Projektant wnętrz ma dużą swobodę w dobieraniu estetyki wnętrza. Jednak jest ograniczony ...
Zarządzanie 14.03.2017
Uniknij błędów przy ustalaniu czasu pracy lekarzyCo roku powtarzają się te same błędy w zakresie zatrudniania oraz organizacji pracy. Sprawdź, jakie nieprawidłowości są najczęstsze i jak można ich uniknąć, aby nie narazić się na wysokie kary.Zawieranie umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę, prowadzenie jednoosobowej działalności przez lekarzy i pielęgniarki czy podejmowanie współpracy za pośrednictwem spółek, wyłącza ...
Zarządzanie 09.03.2017
Jakie organy powiadomić o remoncie w placówce medycznejPrzed przeprowadzeniem remontu uwzględnij wszelkie zmiany organizacji udzielania świadczeń. Możesz przenieść oddział, poradnię czy pracownię do innego miejsca, ale – jeśli masz kontrakt - powiadom o tym NFZ i pacjentów. Jak jeszcze zabezpieczyć udzielanie świadczeń medycznych w czasie modernizacji w placówce? Z punktu widzenia przepisów budowlanych przeprowadzenie remontu wymaga ...
Zarządzanie 01.03.2017
Dlaczego placówki medyczne odchodzą od outsourcingu usługGłównym i zasadniczym powodem tego, że placówki żegnają się z firmami zewnętrznymi i zatrudniają własnych pracowników jest wzrost cen takich usług. Niektóre placówki stwierdzają, że świadczona usługa nie jest w pełni satysfakcjonująca. Inne, że przez korzystanie z firmy zewnętrznej w szpitalu następuje dublowanie funkcji. Pozostali szukają pomysłu na zagospodarowanie niewykorzystanych ...
Zarządzanie 16.02.2017
Przetwarzanie danych – poznaj zmiany od 2018 rokuOutsourcing wybranych obszarów działalności placówki lub gabinetu pozwala na maksymalne dopasowanie świadczonych usług do aktualnych potrzeb. Decydujący jest najczęściej czynnik opłacalności, a czasami możliwość przeniesienia lub podzielenia się ryzykiem i odpowiedzialnością. Zobacz, jak z sukcesem korzystać z tego rozwiązania.Rozporządzenie ogólne UE o ochronie danych osobowych ...
Kontrakty z NFZ 16.02.2017
Kiedy informować NFZ o zmianach grafikówSkładając ofertę do NFZ deklarujesz czas pracy lekarzy. Jak postąpić, gdy otrzymasz niższy kontrakt albo nie zaplanowałeś urlopu takiego lekarza? Sprawdź, kiedy i w jaki sposób informować płatnika o zmianach w zakresie harmonogramów pracy personelu, a unikniesz kary, jaką może na Ciebie nałożyć NFZ.Deklarowane w ofercie spełnienie określonych warunków koniecznych i tzw. rankingowych, ...
Stomatologia 06.02.2017
Jak właściwie przetwarzać dokumentację medyczną w gabinecie stomatologicznymDokumentacja medyczna jest zbiorem danych określających stan zdrowia pacjenta oraz informacje na temat świadczeń mu udzielanych.A czym jest dokumentacja medyczna w kontekście prawa? Zgodnie z art. 25 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw PacjentaDokumentacja medyczna zawiera co najmniej:1) oznaczenie pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości:a) nazwisko ...
Stomatologia 06.02.2017
Lekarz dentysta musi zachować poufność przetwarzanych danych pacjentaChodzi nie tylko o zatrzymanie informacji zdobytych przez lekarza dentysty w procesie leczenia „dla siebie” i pacjenta, a również o zastosowanie zabezpieczeń uniemożliwiających dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym. Środki techniczne to m.in. kraty w oknach, zamykane szafy, zamykane drzwi, gaśnice, zabezpieczenia systemu informatycznego. Organizacyjne to ubezpieczenie od utraty ...