Każdy menedżer ochrony zdrowia powinien przewidywać zmiany w otoczeniu placówki medycznej oraz szybko, elastycznie reagować na te zmiany i traktować je jako możliwość do podejmowania nowych wyzwań. Może w tym pomóc benchmarking.
Benchmarking wspomaga proces decyzyjny
Prowadzenie analiz porównawczych to nie wywiad gospodarczy. To narzędzie wspierające proces decyzyjny, również w placówkach medycznych. Pomaga zidentyfikować i wdrożyć najodpowiedniejsze procesy w podmiocie leczniczym.
Porównywanie się z innymi na zasadach benchmarkingu to bardzo dobry sposób na sprawne i nowoczesne zarządzanie placówkami medycznymi i dostosowanie ich działalności do warunków rynkowych.
W wyniku analizy benchmarkingowej odkrywamy, jak i dlaczego niektóre podmioty lecznicze funkcjonują sprawniej niż nasz. Benchmarking nie jest sposobem wprowadzania pojedynczych usprawnień, innowacji, ale jest procesem, który powinien nas doprowadzić do wdrożenia (implementacji) nowej strategii i procedur innowacyjnych, które pozwolą na uzyskanie lepszej pozycji na rynku konkurencyjnym, a w konsekwencji przewagi konkurencyjnej.
Analiza porównawcza pozwala określić, w jakim stopniu wyniki osiągane przez podmiot leczniczy odbiegają od wyników innych podmiotów leczniczych. To z kolei pozwala na wyszukanie najbardziej optymalnego sposobu zarządzania. Porównywanie się z innymi placówkami na zasadach benchmarkingu to bardzo dobry sposób na sprawne i nowoczesne zarządzanie, a także dostosowanie działalności przychodni i szpitali do warunków rynkowych.
Źródłami informacji w benchmarkingu mogą być własna baza danych, raporty, analizy wewnętrzne, prace badawczo-rozwojowe, ogłoszenia prasowe, targi wystawiennicze (branżowe), sondaże telefoniczne, kontakty osobiste z partnerami itp. Dodatkowo mogą to być również źródła pośrednie (stowarzyszenia zawodowe, branżowe banki danych, czasopisma fachowe, wyższe uczelnie, instytuty naukowo-badawcze, firmy konsultingowe itp.).
Benchmarking jest sprawdzoną metodą uzyskania informacji o miejscu, jakie placówka medyczna zajmuje wśród innych podmiotów leczniczych. Wiedzę (która jest towarem w każdej branży), że wyniki są gorsze niż w szpitalu o podobnym profilu, menedżer powinien potraktować jako motywację do zmian i inteligentnego wdrożenia odpowiednich wzorców zachowań zarządczych i rynkowych.
Zobacz także: