Każdy system zarządzania ryzykiem, który zapewni placówce wysoki poziom usług i bezpieczeństwo pacjenta, może być wyznacznikiem jakości w ochronie zdrowia. Jednak w dążeniu do niego nie można ograniczać się wyłącznie do wdrożenia systemu zarządzania jakością czy uzyskania akredytacji CMJ.
Wdrażanie systemu zarządzania jakością ISO 9001:2008 w placówkach medycznych stało się powszechne w polskiej ochronie zdrowia. Obok ISO wyrósł konkurent w postaci akredytacji Centrum Monitorowania Jakości (CMJ), choć to dwa różne standardy zarządzania ryzykiem.
ISO i akredytacja CMJ –różnice
Norma ISO 9001:2008
|
Standardy akredytacji CMJ
|
Ocena zgodności z przyjętymi w normie
wymaganiami.
|
Określenie wzorców utrzymania wysokiego poziomu
usług.
|
Wymóg sporządzenia dokumentacji do zapewnienia
zgodności i poprawności funkcjonowania placówki.
|
Dokumentacja opracowana na podstawie wymagań
standardów.
|
Brak ingerencji w kształt procedur medycznych.
|
Określenie wymagań procedury przez standard.
|
Uniwersalność wymagań.
|
Precyzja oceny poziomu jakości kosztem braku
uniwersalności.
|
Brak jednolitego poziomu akceptowalności procesu
opieki medycznej.
|
Precyzyjne odniesienie się do wartości
pożądanych w ochronie zdrowia.
|
Brak konkretnych wymagań dla placówek
medycznych.
|
Ściśle określone standardy akredytacyjne.
|
Określenie strategicznych celów jakościowych i
sposobu ich osiągania.
|
Uporządkowany proces oceny praktyki w oparciu o
osiągalne i opublikowane standardy.
|
Zapewnienie zgodności systemu oraz ciągłego
doskonalenia skuteczności.
|
Zapewnienie zgodności ze standardem.
|
Język zarządzania.
|
Język medyczny.
|
Kompatybilność z wymaganiami innych norm serii
ISO.
|
Brak kompatybilności z innymi wymaganiami.
|
System zarządzania ryzykiem
Ważnym elementem jest kwestia zarządzania ryzykiem. Jest to istotne w ochronie zdrowia, gdyż przekłada się na bezpieczeństwo pacjenta oraz sytuację ekonomiczną placówek medycznych. Jednak osiągnięcie tego stanu to często długi, kosztowny, wymagający zaangażowania personelu proces.
Zarządzanie ryzykiem w ochronie zdrowia to szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia niepożądanego zdarzenia medycznego oraz określenie konsekwencji jego wystąpienia w aspekcie zagrożenia zdrowia lub życia pacjenta, jak i skutków finansowych dla placówki medycznej.
Standard, który jest wyznacznikiem jakości w ochronie zdrowia, to taki, który zapewni placówce wysoki poziom usług i bezpieczeństwo pacjenta. Jednak, aby to osiągnąć, nie można ograniczać się wyłącznie do utartych szablonów czy popularnych rozwiązań. Warto czerpać wiedzę i rozwiązania z innych modeli zarządzania czy narzędzi jakości oferowanych przez międzynarodowe instytucje. Tylko w ten sposób placówka znajdzie uniwersalny klucz do potwierdzenia jakości.
Arkadiusz Trela, specjalista oraz doradca ds. systemów zarządzania wg ISO.
Krzysztof Macha, ekspert Pracodawców RP