Odpowiedź:
Przepisy oświatowe nie określają wprost zasad postępowania w przypadku podanym w pytaniu. Kwestia ta powinna być rozwiązana indywidualnie na poziomie szkoły przy współpracy z rodzicami, radą pedagogiczną i organem prowadzącym.
Uzasadnienie:
Za organizację pracy szkoły, w tym zapewnienie bezpieczeństwa uczniów odpowiada dyrektor szkoły. Dyrektor szkoły przy wykonywaniu swoich zadań współpracuje m.in. z rodzicami uczniów i radą pedagogiczną oraz organem prowadzącym. W przypadku opisanym w pytaniu najważniejsza jest współpraca z rodzicami ucznia na każdym etapie (zebrania, spotkania indywidualne, spotkania z psychologiem, pedagogiem szkolnym), tak aby ustalić wspólnie działania wychowawcze, specjalistyczne i edukacyjne w odniesieniu do ucznia. Należy mieć na uwadze, iż zakres współdziałania z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki powinien zostać określony w statucie szkoły. Ponadto w przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży cele i zadania szkoły określone w statucie uwzględniają program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, obejmujący m.in. treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Kolejnym etapem jest objęcie ucznia kompleksową pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W tym celu właściwe byłoby uzyskanie opinii o uczniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Warto mieć na uwadze, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szkole z inicjatywy m.in. dyrektora szkoły. W ramach takiej pomocy oraz za zgodą organu prowadzącego można również objąć ucznia pomocą w postaci indywidualnego wsparcia nauczyciela wspomagającego/pomocy nauczyciela/specjalisty – w zależności od potrzeb i możliwości.
Pomocne wydaje się również w opisywanym przypadku opracowanie przez dyrektora szkoły procedury postepowania z uczniem trudnym/agresywnym.