Wszystkie artykuły
Kształcenie i wychowywanie 16.03.2020
Jak postępować z uczniem, który sprawia trudności wychowawczeUczeń klasy drugiej szkoły podstawowej nastręcza problemy wychowawcze. Zdarza się , że jest agresywny w stosunku do koleżanek i kolegów z klasy. Jakie działania powinien podjąć dyrektor szkoły?Odpowiedź: Przepisy oświatowe nie określają wprost zasad postępowania w przypadku podanym w pytaniu. Kwestia ta powinna być rozwiązana indywidualnie na poziomie szkoły przy współpracy z ...
Kształcenie i wychowywanie 16.03.2020
Organizacja pracy placówki do której klasy będzie uczęszczał uczeń powracający z zagranicy.Do jakiej szkoły w Polsce powinien zostać przyjęty uczeń, który w wieku 12 lat ukończy szkołę podstawową w Anglii ?Odpowiedź: Biorąc pod uwagę wiek ucznia i prawdopodobną liczbę lat nauki szkolnej powinien on być przyjęty do szkoły podstawowej. Przepisy dotyczące kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi zostały określone w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia ...
Kształcenie i wychowywanie 30.01.2018
Język obcy w przedszkolu – dla wszystkich dzieci i bez określonej liczby godzin tygodniowoOd 1 września 2017 r. przygotowaniem do nauki języka obcego nowożytnego objęte powinny być wszystkie dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym – wiek dziecka nie ma znaczenia. Przypominamy również, że przepisy nie określają czasu trwania zajęć językowych. Upewnij się, że nauczyciele odpowiednio realizują obowiązek przygotowania dzieci do nauki języka obcego nowożytnego.W zajęciach ...
Kształcenie i wychowywanie 15.01.2018
Sześć zasad organizacji kącików zainteresowań w przedszkoluJednym z warunków skutecznej realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest organizowanie stałych i czasowych kącików zainteresowań – dowiedz się, jak wygląda odpowiednio zorganizowany kącik i jakimi zasadami kierować się podczas jego organizacji.Zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego przestrzeń przedszkola powinna być zaaranżowana w taki ...
Kształcenie i wychowywanie 08.01.2018
Podsumowanie I półrocza w przedszkolu – o czym pamiętać podsumowując pierwszy semestr po reformieZakończenie półrocznej pracy przedszkola to odpowiedni czas, by omówić z radą pedagogiczną sprawy istotne dla jakości jego pracy i dalszego rozwoju. Skorzystaj ze wskazówek, dzięki którym przekażesz nauczycielom wszystkie niezbędne informacje. Po pierwsze przedstaw radzie pedagogicznej wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Po drugie – udziel informacji o dotychczasowej działalności ...
Kształcenie i wychowywanie 16.12.2017
Jak wykazać przygotowanie do nauki języka obcego we wpisach do dziennika zajęć przedszkolaSkoro w podstawie programowej wskazano, że dziecko kończące wychowanie przedszkolne powinno być przygotowane do nauki języka obcego nowożytnego, to oznacza to, że czynności związane z prowadzeniem takiego przygotowania także muszą zostać odnotowane w dzienniku. Jak powinien wyglądać wpis do dziennika zajęć przedszkola, biorąc pod uwagę język angielski?W przepisach prawa oświatowego ...
Kształcenie i wychowywanie 11.12.2017
Zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego – konieczna współpraca z rodzicamiZindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego jest nowym rozwiązaniem w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jak każda nowość – budzi wątpliwości w zakresie ubiegania się o jej organizację oraz przebieg realizacji podstawy programowej. Dowiedz się, kiedy i w jaki sposób zorganizować dla dziecka pomoc w tej formie.Zapewnienie dziecku ...
Kształcenie i wychowywanie 27.11.2017
Od września jeden program wychowawczo-profilaktyczny – sprawdź, jak go realizowaćProgramy profilaktyczny i wychowawczy szkoły od nowego roku szkolnego zostały zastąpione przez jeden program wychowawczo-profilaktyczny. Warto zwrócić uwagę nie tylko na zawartość programu, ale także na zasady jego realizacji oraz ewaluacji. Nie zapominajmy również o możliwości zmodyfikowania programu w trakcie trwania roku szkolnego, w zależności od bieżących potrzeb.Jeden program ...
Kształcenie i wychowywanie 27.11.2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – poznaj najważniejsze zmianyPocząwszy od 1 września 2017 r. pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w szkole. Ma to na celu wspieranie potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie ...
Kształcenie i wychowywanie 10.10.2017
IPET dziecka przyjętego do przedszkola w trakcie roku – wykorzystać dostarczony przez rodziców czy opracować nowyIndywidualny program edukacyjno-terapeutyczny nie jest dokumentem, który przedszkole przekazuje w razie przeniesienia dziecka do innej placówki. Nie może jednak odmówić wydania go rodzicom, oni z kolei mogą przekazać go nowemu dyrektorowi. Czy w takiej sytuacji można zaniechać sporządzenia nowego IPET-u? Rodzice decydujący się na zmianę przedszkola, do którego uczęszcza dziecko, mają ...