Jakie procedury dotyczące podnoszenia jakości pracy szkoły należy wprowadzić

Data: 12-10-2016 r.

Procedury podnoszenia jakości pracy szkoły wynikają z wymagań stawianych szkołom przez państwo. W szkołach publicznych obowiązuje przeprowadzanie ewaluacji i kontroli wewnętrznej oraz wspomagania nauczycieli. Szkoła może także wprowadzić inne, dowolne metody diagnozowania osiąganych efektów w celu uzyskiwania coraz wyższej jakości pracy.

Działania szkoły podnoszące jakość pracy

Szkoły i placówki podejmują niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego.

 

Działania te dotyczą:

  • efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
  • organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
  • tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów,
  • współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • zarządzania szkołą lub placówką.

Aby wiedzieć, do czego należy dążyć w procesie podnoszenia jakości szkoły, trzeba znać wymagania wobec publicznych szkół, dotyczące realizacji niezbędnych działań, wskazanych powyżej.

Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły

Dyrektor szkoły we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego obowiązkowo:

  • przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły,
  • kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
  • wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: diagnozę pracy szkoły, planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.

Zadania te dyrektor wykonuje w szczególności z wykorzystaniem obserwacji prowadzonych przez nauczycieli zajęcia dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły.

Ewaluacja wewnętrzna

Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole za istotne w jej działalności. Pamiętać trzeba także, że obowiązkiem rady pedagogicznej jest ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.

Ewaluacji może być poddane każde działanie szkoły, uznane przez samą szkołę za istotne. Jej temat może wynikać również z wymagań stawianych szkołom przez państwo. Kontrola też może być prowadzona w dowolnym zakresie, służącym podnoszeniu jakości pracy szkoły.

Wspomaganie powinno współgrać z wnioskami z ewaluacji i kontroli, bądź bieżącymi potrzebami, np. zmianą przepisów prawa.

W jaki sposób podnosić jakość pracy szkoły

Podniesienie jakości pracy szkoły można uzyskać np. poprzez monitorowanie efektów kształcenia i rozwoju uczniów, w tym badanie losów absolwentów, badanie klimatu szkoły, w tym jakości współpracy z rodzicami/pracy wychowawczej i opiekuńczej/oceniania wewnątrzszkolnego/bazy i wyposażenia szkoły/współpracy ze środowiskiem lokalnym/organizacji i zarządzania szkołą.

Wanda Pakulniewicz specjalista prawa oświatowego, wieloletni wizytator kuratorium oświaty

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39590 )
Array ( [docId] => 39590 )