Najważniejsze zadania dyrektora związane z podsumowaniem I półrocza w szkole

Autor: Bożena Winczewska
Data: 03-01-2017 r.

Dyrektor szkoły odpowiada za sprawne i bezbłędne przeprowadzenie klasyfikacji śródrocznej. Do jego zadań, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, należy dbanie o przestrzeganie przez nauczycieli zasad klasyfikowania uczniów i zapobieganie konfliktom zaburzającym współdziałanie nauczycieli w realizowaniu tych zadań. Ale to nie jedyne zadania dyrektora szkoły na koniec półrocza – poznaj najważniejsze obowiązki.

Czuwanie nad prawidłową klasyfikacją śródroczną

Ustalenie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych lub zachowania niezgodnie z przepisami nie wywołuje skutku w postaci wniesienia zastrzeżeń przez rodziców i ustalania ocen przez powołaną przez dyrektora komisję. Natomiast w razie kontroli wizytator kuratorium oświaty wyda zalecenie zobowiązujące dyrektora do usunięcia ujawnionych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.

  • nienaruszenie niezbywalnego prawa nauczyciela do ustalenia ocen klasyfikacyjnych z prowadzonych zajęć oraz prawo wychowawcy klasy do ustalenia ocen klasyfikacyjnych zachowania – oznacza to, że w czasie ustalania ocen i na zebraniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej dyrektor powinien przeciwdziałać wszelkim naciskom wywieranym na nauczycieli, nikt nie może ingerować w podejmowaną przez nauczyciela decyzję i zmienić ustalanej przez niego oceny,
  • zasięganie opinii osób upoważnionych do wyrażenia swojego stanowiska w sprawie ustalanej oceny klasyfikacyjnej.

Dyrektor szkoły powinien więc:

  • ustalić czy spełnione zostały wszystkie warunki gwarantujące poprawność wystawiania ocen,
  • sprawdzić, czy nauczyciele wywiązali się z obowiązków związanych z klasyfikowaniem uczniów.

Przedstawienie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego

Po zakończeniu klasyfikacji dyrektor powinien zorganizować zebranie rady pedagogicznej, które umożliwi mu podsumowanie pracy szkoły i przedstawienie jej ogólnych wniosków wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. W planie nadzoru opracowanym na dany rok szkolny, powinny być określona zarówno tematyka, jak i terminy realizacji każdej z form. Odwołując się do planu, dyrektor powinien poinformować radę pedagogiczną:

  • które z działań obowiązkowo prowadzonych w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego zostały zaplanowane do realizacji w I okresie,
  • czy zaplanowane w okresie od… do… zadania zostały/nie zostały w pełni zrealizowane,
  • czy nieprzeprowadzone w zaplanowanym czasie działania (jakie?) z powodu (podać przyczynę) zostaną przesunięte do realizacji w II okresie (w jakich terminach?).

O formie przedstawienia wniosków z nadzoru decyduje dyrektor. Nie musi na zebraniu podsumowującym I półrocze przedstawiać obszernego sprawozdania ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Pełne wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru ma obowiązek zaprezentować radzie dopiero w II półroczu, w terminie do 31 sierpnia.

5 obszarów podsumowania

Część zasadnicza podsumowania dyrektora poświęcona będzie omówieniu działań w tych obszarach, które dyrektor uzna za istotne po zakończeniu I półrocza. Do najważniejszych należeć będą m.in.:

1) realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej,

2) realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, w tym w szczególności w sprawie planu pracy szkoły,

3) przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia w szkole,

4) zapewnienia bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,

5) zapewnienie odpowiednich warunków funkcjonowania szkoły oraz dysponowania środkami określonymi w jej planie finansowym.

Bożena Winczewska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39876 )
Array ( [docId] => 39876 )