Plan nadzoru pedagogicznego powinien uwzględniać wyniki zeszłorocznej ewaluacji

Autor: Bożena Winczewska
Data: 17-09-2014 r.

Skuteczność ewaluacji wewnętrznej będzie zapewniona jedynie wtedy, gdy wszyscy nauczyciele poznają cele i zadania, którym służy, a dyrektor szkoły w sposób przejrzysty i zrozumiały przedstawi płynące z niej wnioski. Właściwie przeprowadzona ewaluacja wewnętrzna umożliwia stworzenie planu nadzoru pedagogicznego na kolejny rok szkolny.

Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym dyrektor powinien uwzględnić w opracowywanym na kolejny rok szkolny planie nadzoru pedagogicznego. Oznacza to, że poza zaplanowaniem nowych zadań w planie nadzoru muszą się znaleźć także te, które wynikają z przyjętych wniosków wskazujących np. zagadnienia do zdiagnozowania, obszary do przeprowadzenia koniecznych kontroli czy tematykę niezbędną do uwzględnienia w zakresie wspomagania nauczycieli.

  1. ustalonym przedmiocie ewaluacji wewnętrznej oraz terminie jej przeprowadzenia,
  2. tematyce i terminach przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
  3. zakresie wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań.

Prawidłowo sporządzony plan nadzoru pedagogicznego musi:

  • zawierać wszystkie trzy wymienione wyżej elementy,
  • uwzględniać wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym,
  • określać działania wynikające z potrzeb szkoły lub placówki,
  • uwzględniać zagadnienia uznawane w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.

Zadaniem dyrektora szkoły jest opracowanie planu nadzoru pedagogicznego na każdy rok szkolny. Nie należy odwoływać się w nim do wyników nadzoru pedagogicznego z kilku poprzednich lat. Wystarczy, że uwzględnione zostaną wnioski z roku ubiegłego.

Nie trzeba do własnego planu nadzoru pedagogicznego włączać zadań z podanego do publicznej wiadomości planu nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty ani uwzględniać ustalonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania kierunków polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego. Do prowadzenia planowych działań realizowanych zgodnie z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego, ustalonymi przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, zobowiązany jest bowiem kurator oświaty, a nie dyrektor szkoły. Planowe i doraźne działania prowadzone przez dyrektorów szkół i placówek mają wynikać z potrzeb szkoły lub placówki. Dyrektor nie ma obowiązku uwzględniać w swoim planie nadzoru kierunków polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego dawniej nazywanych „priorytetami ministerstwa”, ale jeśli uważa, że są zbieżne z potrzebami szkoły, może to zrobić.

Porównanie planów nadzoru pedagogicznego dyrektora realizowanych w dwóch kolejnych latach

 

Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora na rok szkolny 2013/2014, na podstawie przepisów obowiązujących do września 2013 r.

Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora na rok szkolny 2014/2015, na podstawie przepisów obowiązujących od września 2013 r.

 

opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym

Powinien zawierać:

1) cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram.

Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w odniesieniu do wszystkich lub wybranych wymagań bądź do innych zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności

1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia.

Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole za istotne w jej działalności

2) tematyka i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek

2) bez zmian

3) tematyka szkoleń i narad dla nauczycieli

3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, polegającego na:

a) organizowaniu szkoleń i narad,

b) motywowaniu do doskonalenia i rozwoju zawodowego,

c) przedstawieniu nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego

Plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny nie może stanowić kopii poprzedniego planu z niewielkimi modyfikacjami, ponieważ świadczyłoby to o niepodejmowaniu działań służących doskonaleniu jakości pracy szkoły lub placówki oraz o zaniechaniu wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań lub nieefektywnym działaniu.

Bożena Winczewska, specjalista prawa oświatowego, wieloletni wizytator kuratorium oświaty

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35720 )
Array ( [docId] => 35720 )