Po zakończeniu roku szkolnego, a przed rozpoczęciem nowego dyrektor przedstawia sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego i wnioski do dalszej pracy. Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego to jeden z najważniejszych dokumentów pracy dyrektora szkoły.
- rzeczowy, najlepiej wyrażony liczbami opis przebiegu nadzoru pedagogicznego pełnionego przez dyrektora w kończącym się roku szkolnym oraz
- opis czynności wykonywanych i zlecanych zastępcom w ramach pełnionego nadzoru z uwzględnieniem wszystkich wymaganych obszarów, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem MEN o nadzorze, ale także
- opis rezultatów nadzoru oraz wnioski do pracy na kolejny rok szkolny.
Sprawozdania organów szkoły - informacje do sprawozdania dyrektora
W celu stworzenia sprawozdania z nadzoru pedagogicznego o sprawozdania należy zwrócić się także do następujących osób:
- pracownik służby bhp,
-
społeczny inspektor pracy,
-
osoba odpowiedzialna za realizację programów zwiększających bezpieczeństwo w szkole, np. „Bezpieczna i przyjazna szkoła”,
-
pedagog szkolny,
-
psycholog szkolny,
-
zespół do spraw uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych,
-
zespół do spraw uczniów z chorobami przewlekłymi,
-
zespół odpowiedzialny za właściwą formę i realizację szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki,
-
osoba odpowiedzialna za współpracę z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz promocji zdrowia oraz wspierającymi wychowanie.
Wzór sprawozdania z nadzoru pedagogicznego
SPRAWOZDANIE
DYREKTORA ………………………………………………………… ZE SPRAWOWANEGO NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
W roku szkolnym 2012/2013 w szkole zajęcia odbywały się w … oddziałach, w tym
-
…. klas integracyjnych,
-
….. klas terapeutycznych,
-
…... klas ………………..
W roku szkolnym 2012/ 2013 w szkole uczyło się ………………… uczniów, w tym:
-
…… - w klasach integracyjnych
-
…… - w klasach terapeutycznych,
-
…… - w klasach ………………… .
Nauczaniem indywidualnym objętych było ……… uczniów.
Indywidualnym programem nauki objętych było ……… uczniów.
Indywidualnym tokiem nauki objętych było ………. uczniów.
W szkole pracowało ….. nauczycieli pełnozatrudnionych, ….. nauczycieli w niepełnym wymiarze godzin.
Wszyscy nauczyciele posiadają wyższe wykształcenie z przygotowaniem pedagogicznym i pełne kwalifikacje do nauczanych przedmiotów. Podział nauczycieli zatrudnionych w szkole pod względem posiadanych stopni awansu zawodowego przedstawiał się w sposób następujący:
-
stażystów - ……….
-
kontraktowych - ………
-
mianowanych - ……….
-
dyplomowanych - ……….
WYNIKI KLASYFIKACJI ROCZNEJ
W roku szkolnym 2012/2013 do szkoły wyniki klasyfikacji przedstawiają się następująco:
……………. uczniów jest nieklasyfikowanych
……….…… uczniów zdawało egzamin klasyfikacyjny
……………. uczniów zdało wyznaczone egzaminy klasyfikacyjne
……………. uczniów jest klasyfikowanych przy czym:
……………. uczniów otrzymało 3 oceny niedostateczne i więcej
……………. uczniów otrzymało 2 oceny niedostateczne
……………. uczniów otrzymało 1 ocenę niedostateczną
……………. uczniów będzie zdawać egzamin poprawkowy.
Klasyfikacja klas wg uzyskanych najwyższych ocen zachowania:
Klasa …………
|
…. wzorowych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. bardzo dobrych
|
Klasa ………….
|
…. wzorowych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. bardzo dobrych
|
Klasa …………
|
…. wzorowych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. bardzo dobrych
|
Klasa …………
|
…. wzorowych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. bardzo dobrych
|
Klasa ………..
|
…. wzorowych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. bardzo dobrych
|
Klasa ………..
|
…. wzorowych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. bardzo dobrych
|
Klasa ……….
|
…. wzorowych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. bardzo dobrych
|
Klasa ……….
|
…. wzorowych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. bardzo dobrych
|
Klasyfikacja klas wg uzyskanych najniższych ocen zachowania:
Klasa …………
|
…. nagannych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. nieodpowiednich
|
Klasa ………….
|
…. nagannych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. nieodpowiednich
|
Klasa …………
|
…. nagannych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. nieodpowiednich
|
Klasa …………
|
…. nagannych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. nieodpowiednich
|
Klasa ………..
|
…. nagannych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. nieodpowiednich
|
Klasa ………..
|
…. nagannych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. nieodpowiednich
|
Klasa ……….
|
…. nagannych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. nieodpowiednich
|
Klasa ……….
|
…. nagannych
|
co stanowi …. % wszystkich ocen
|
…. nieodpowiednich
|
Z analizy ocen zachowania wynika, że uczniowie szkoły uzyskali następujące oceny:
-
…. - wzorowe - co stanowi …. % wszystkich ocen
-
…. - bardzo dobre - co stanowi …. % wszystkich ocen
-
…. - dobre – co stanowi …. % wszystkich ocen
-
…. - poprawne – co stanowi …. % wszystkich ocen
-
…. - nieodpowiednie – co stanowi …. % wszystkich ocen
-
…. - naganne – co stanowi …. % wszystkich ocen
OBSERWACJE LEKCJI
W roku szkolnym 2012/2013 w ramach nadzoru pedagogicznego przeprowadzono …………. obserwacji i hospitacji następujących zajęć:
-
zajęcia dydaktyczne wynikające z ramowego planu nauczania
-
zajęcia pozalekcyjne
-
uroczystości oraz akademie szkolne i klasowe
-
zebrania klasowe z rodzicami
-
zajęcia wyjazdowe
Obserwacje były przeprowadzane przez dyrektora szkoły i jego zastępców w trakcie całego roku szkolnego.
Na podstawie przeprowadzonych obserwacji stwierdzono, że:
-
……………………………………………………………………………………..
-
……………………………………………………………………………………..
-
……………………………………………………………………………………..
-
……………………………………………………………………………………..
-
……………………………………………………………………………………..
-
……………………………………………………………………………………..
Dalszego doskonalenia ze strony nauczycieli wymaga:
-
……………………………………………………………………………………..
-
……………………………………………………………………………………..
-
……………………………………………………………………………………..
-
……………………………………………………………………………………..
EWALUACJA, KONTROLA I WSPOMAGANIE
W ramach ewaluacji wewnętrznej dotyczących procesów zachodzących w szkole i służących jej rozwojowi przeprowadzono ewaluację:
OBSZAR I - Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki:
-
Poprawa wyników egzaminów zewnętrznych.
OBSZAR II - Procesy zachodzące w szkole i placówce:
-
Rozwój zainteresowań uczniów.
-
Kształtowanie postaw uczniów zgodnych z normami społecznymi.
OBSZAR III - Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym:
-
Integracja szkoły w środowisku lokalnym.
W roku szkolnym 2012/ 2013 w szkole przeprowadzono następujące kontrole zewnętrzne:
-
……………………………………………………………………………………….
-
……………………………………………………………………………………….
-
……………………………………………………………………………………….
-
……………………………………………………………………………………….
Wszystkie zalecenia pokontrolne realizowano na bieżąco.
W roku szkolnym 2012/ 2013 przeprowadzono w ramach nadzoru pedagogicznego dyrektora następujące kontrole wewnętrzne:
-
……………………………………………………………………………………….
-
……………………………………………………………………………………….
-
……………………………………………………………………………………….
-
……………………………………………………………………………………….
Na terenie szkoły zostały przeprowadzone … szkolenia rady pedagogicznej, a poza szkołą …. nauczycieli skorzystało z udziału w szkoleniach i warsztatach. Ponadto:
-
nauczyciele podwyższali kwalifikacje na studiach podyplomowych
-
nauczyciele uczestniczyli w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego
-
…………………………………………………………………………………………
-
…………………………………………………………………………………………
Rada Pedagogiczna spotkała się na ……… posiedzeniach poświęconych:
-
organizacji pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
-
śródrocznej analizie wyników nauczania i zachowania
-
zatwierdzeniu wyników klasyfikacji śródrocznej i podsumowaniu pracy szkoły w pierwszym półroczu roku szkolnego 2012/ 2013
-
zatwierdzeniu wyników klasyfikacji rocznej i podsumowanie pracy w roku szkolnym 2012/ 2013
-
szkoleniu szkolnych zespołów nadzorujących biorących udział w egzaminach zewnętrznych
-
……………………………………………………………………………
-
…………………………………………………………………………….
-
…………………………………………………………………………….
WNIOSKI ZE SPRAWOWANEGO NADZORU PEDAGOGICZNEGO
Zalecenia w zakresie nauczania i wychowania:
-
Dbać o dobrą komunikację na lekcji, udzielać konkretnych, wyczerpujących, zrozumiałych odpowiedzi.
-
Rozliczać uczniów z nieobecności i ze spóźnień na lekcje.
-
Minimalizować liczbę uczniów nie ćwiczących na wychowaniu fizycznym.
-
Minimalizować udział własny w lekcji na rzecz aktywności uczniów.
-
Stosować formy i metody pracy odpowiednie do potrzeb, charakteru i specyfiki grupy uczniów, z którymi prowadzone są zajęcia.
-
…………………………………………………………………………………….
-
…………………………………………………………………………………….
-
…………………………………………………………………………………….
-
…………………………………………………………………………………….
|
Zalecane w zakresie bezpieczeństwa uczniów:
-
Zwracać uwagę na bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć szkolnych, przerw lekcyjnych, zajęć pozalekcyjnych.
-
Rzetelnie i aktywnie pełnić dyżury na przerwach lekcyjnych, rozpoczynać i kończyć lekcje punktualnie.
-
…………………………………………………………………………………..
-
…………………………………………………………………………………..
|
|
|
|
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. nr 168, poz. 1324).
Małgorzata Celuch
Zobacz także: