W danej szkole lub placówce należy ustalić kryteria naboru uzupełniającego. Kryteria te powinny być również podane do wiadomości rodzicom przed rozpoczęciem naboru uzupełniającego do danej szkoły (przedszkola). Co ważne – mogą się one różnić pomiędzy szkołami (przedszkolami) prowadzonymi przez ten sam samorząd, ponieważ ustala je dyrektor danej szkoły (przedszkola).
Dyrektor ustala kryteria naboru samodzielnie lub z wspólnie ze specjalną komisją
Kryteria dyrektor szkoły (placówki) może ustalić samodzielnie
lub powołać specjalną komisję do ich ustalania i przeprowadzenia
naboru. W przypadku powołania komisji jej skład i zakres działania
powinien zostać określony np. w formie zarządzenia dyrektora szkoły
(placówki). Również kryteria naboru powinny przybrać formę pisemną (dla
celów dowodowych). Najczęściej spotykaną formą jest regulamin naboru określany
na podstawie statutu szkoły (placówki). Należy podkreślić, iż kryteria
ustalane są według uznania dyrektora (komisji) i są zazwyczaj ściśle
związane z typem placówki (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum,
szkoła ponadgimnazjalna) oraz warunkami miejscowymi (demograficznymi,
lokalowymi itp.).
Inne zatem będą kryteria naboru dzieci do przedszkola a inne do szkół.
Podstawowe kryteria: odwołania od naboru podstawowego, sytuacja rodzinna dziecka (samotność rodziców, rodzice pracujący, niepełnosprawność rodziców), miejsce zamieszkania, obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, rodzeństwo uczęszczające do przedszkola, niepełnosprawność dziecka lub rodzeństwa.
Podstawowe kryteria: zamieszkanie w obwodzie szkoły, odwołania od naboru podstawowego, sytuacja rodzinna dziecka, miejsce zamieszkania, kryteria zdrowotne i sprawnościowe (oddziały sportowe, szkoły sportowe i mistrzostwa sportowego), niepełnosprawność dziecka (oddziały specjalne, integracyjne).
Podstawowe kryteria: zamieszkanie w obwodzie szkoły, odwołania od naboru podstawowego, sytuacja rodzinna ucznia, miejsce zamieszkania, kryteria zdrowotne i sprawnościowe (oddziały sportowe, szkoły sportowe i mistrzostwa sportowego), niepełnosprawność dziecka (oddziały specjalne, integracyjne), wyniki ze sprawdzianu po szóstej klasie, średnia z ocen na świadectwie szkolnym, oceny z określonych przedmiotów (klasy dwujęzyczne).
Podstawowe kryteria: odwołania od naboru podstawowego, sytuacja rodzinna ucznia, miejsce zamieszkania, kryteria zdrowotne i sprawnościowe (oddziały sportowe, szkoły sportowe i mistrzostwa sportowego), niepełnosprawność dziecka (oddziały specjalne, integracyjne), wyniki ze egzaminu gimnazjalnego, średnia z ocen na świadectwie szkolnym, sukcesy w olimpiadach i konkursach, oceny z określonych przedmiotów (klasy dwujęzyczne, specjalistyczne, rolnicze, leśne).
Podstawa prawna: art. 14, art. 15, art. 17 ust. 2, ust. 4, art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. – o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Agnieszka Kosiarz, specjalista prawa oświatowego
Zobacz także: