Od 1 stycznia 2016 r. w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone, wprowadzono obowiązek zatrudnienia dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych:
Dyrektor decyduje o dodatkowym zatrudnieniu osoby wspierającej kształcenie specjalne
Obowiązek dodatkowego zatrudnienia osoby wspierającej kształcenie specjalne ucznia z orzeczeniem zakłada możliwość wyboru spośród stanowisk proponowanych w rozporządzeniu. Może to więc być nauczyciel posiadający przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej, specjalista, asystent nauczyciela lub pomoc nauczyciela. Dyrektor powinien zdecydować o zatrudnieniu po analizie potrzeb ucznia i zaleceń zawartych w orzeczeniu.
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego od 1 stycznia 2016 r.
- specjalistów,
- asystentów nauczycieli (w przypadku klas I–III szkoły podstawowej) lub
- pomocy nauczyciela,
z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Najważniejsze są indywidualne potrzeby ucznia
Dyrektor będzie wyznaczał zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania, które będą realizowane przez nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej wspólnie z innymi nauczycielami lub w których nauczyciele ci będą uczestniczyć. Wyznaczając je musi się kierować indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz możliwościami psychofizycznymi uczniów objętych kształceniem specjalnym. W przypadku zatrudnienia w szkole specjalisty lub pomocy nauczyciela, zadania dla nich będzie określał dyrektor szkoły, kierując się indywidualnymi potrzebami uczniów wynikającymi z zaleceń zawartych w orzeczeniu.
- art. 7 ust. 1e, art. 39 ust. 1 pkt 10 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- § 6 ust. 1, § 7 ust. 2–6, § 11 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113).