Wątpliwości związane z tym, czy księgowi muszą mieć kasy, czy nie, pojawiły się wraz z wejściem w życie 10 sierpnia 2014 r. tzw. ustawy deregulacyjnej (ustawa z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów). Organy podatkowe twierdziły bowiem, że działalność związana z obsługą rachunkową obejmuje usługi doradcze. A to oznacza, że biura rachunkowe nie mogą korzystać ze zwolnienia z VAT i muszą obowiązkowo posiadać kasy rejestrujące.
Biuro rachunkowe może zrezygnować z kasy rejestrującej
Podatnik, który świadczy usługi księgowe i nie zajmuje się przy tym doradztwem podatkowym, nie musi mieć kasy fiskalnej. Jest to możliwe pod warunkiem, że obrót na rzecz osób fizycznych nie przekroczył 20.000 zł.
Wątpliwości związane z tym, czy księgowi muszą mieć kasy, czy nie, pojawiły się wraz z wejściem w życie 10 sierpnia 2014 r. tzw. ustawy deregulacyjnej.
Organy podatkowe twierdziły, że działalność związana z obsługą rachunkową obejmuje usługi doradcze. A to oznacza, że biura rachunkowe nie mogą korzystać ze zwolnienia z VAT i muszą obowiązkowo posiadać kasy rejestrujące.
Z pomocą przyszedł później minister finansów, który dopiero 9 kwietnia 2015 r. wydał interpretację ogólną (nr PT3.8101.2.2015.AEW.16.).
Szef resortu finansów wyjaśnił, że:
- w sytuacji gdy podmiot zajmuje się wyłącznie prowadzeniem ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych lub też sporządzaniem (wypełnianiem) zeznań i deklaracji podatkowych może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w VAT, o ile roczne obroty nie przekroczą 150 tys. zł,
- obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej powstaje u takiego podmiotu dopiero, gdy wartość usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczy 20 tys. zł rocznie.
Na skutek tych niejasności wielu przedsiębiorców zaczęło stosować kasy w biurach rachunkowych, chociaż wcale nie miały takiego obowiązku.
W interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna z 28 września 2015 r., nr ITPP1/4512-701/15/AJ)potwierdzono, że jeżeli obrót na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nie przekroczył 20.000 zł, to właściciel biura może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ma więc prawo do zaprzestania prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Czynności polegające na prowadzeniu ksiąg i ewidencji podatkowych są bliskie działalności zawodowej osób uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli czynnościom księgowym, a czynności polegające na sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych mają w znacznej mierze charakter techniczny, a nie prawny, choćby z tego względu, że są sporządzane na podstawie innych dokumentów, w szczególności ksiąg rachunkowych.
Tym samym czynności te nie stanowią doradztwa, o którym mowa w § 4 pkt 2 lit. h rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zobacz także: