Co powinieneś zrobić z kasą fiskalną nieużywaną przez kilka lat

Data: 18-05-2017 r.

Jeśli kasa nie może pracować w trybie fiskalnym, to należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, a także wniosek o jej wyrejestrowanie. Obowiązki te nie są jednak sankcjonowane, co oznacza, że ich niespełnienie nie rodzi negatywnych konsekwencji dla podatników.

Problem: Podatnik wykonujący usługi szkoleniowe dla firm musiał kupić kasę fiskalną. Wystawił kilka paragonów dla osób fizycznych i później nie używał kasy. Po zaniesieniu jej do serwisu okazało się, że nie nadaje się do użytku. Co teraz?

 

Wyjaśnienie doradcy podatkowego: Jeśli kasa nie może pracować w trybie fiskalnym, to należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, a także wniosek o jej wyrejestrowanie. Obowiązki te nie są jednak sankcjonowane, co oznacza, że ich niespełnienie nie rodzi negatywnych konsekwencji dla podatników.

Obowiązki podatnika w przypadku zakończenia pracy przez kasę w trybie fiskalnym zostały określone w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących. Zakończenie pracy może mieć miejsce zarówno w sytuacji, gdy podatnik podejmuje decyzję o trwałym zaprzestaniu używania kasy albo też z powodu jej uszkodzenia czy zepsucia.

  1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. składa w terminie siedmiu dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;
  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Odczyt zawartości pamięci kasy fiskalnej powinien być zakończony protokołem sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego. Z kolei raport rozliczeniowy stanowi załącznik do protokołu.



WSKAZÓWKI TWOJEGO DORADCY PODATKOWEGO

  • Jeżeli kupiona przez Ciebie kasa fiskalna nie może pracować, powinieneś o tym fakcie poinformować urząd skarbowy.
  • Do urzędu skarbowego należy złożyć wniosek o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, a także wniosek o jej wyrejestrowanie.
  • Jeżeli tego nie uczynisz, nie poniesiesz negatywnych konsekwencji.
  • Urząd nie powinien nałożyć na Ciebie żadnej kary, gdyż ani w rozporządzeniu, ani w innych aktach prawnych nie przewidziano negatywnych konsekwencji związanych z zaniechaniem spełniania powyższych obowiązków.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40382 )
Array ( [docId] => 40382 )