Sprawa dotyczyła spółki, która świadczy w Polsce kompleksowe usługi marketingowe dla polskich i zagranicznych kontrahentów. W tym celu podatnik kupuje towary reklamowe, które następnie rozdaje potencjalnym klientom zleceniodawcy. Firma spytała organ podatkowy, czy takie przekazania podlegają VAT oraz czy wydatki na zakup rozdawanych towarów może odliczyć.
Zdaniem spółki przekazywanie towarów jest tylko jednym z elementów usługi marketingowej. Nie może, więc być opodatkowane odrębnie. Opodatkowaniu podlega natomiast kompleksowa usługa marketingowa. W opinii podatnika ma on prawo do odliczenia VAT z faktur na zakup przekazywanych towarów.
Zdaniem fiskusa wydanie przez podatnika towarów, których koszt jest jednym z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia za świadczone usługi marketingowe, jest odrębną od usługi marketingowej czynnością podlegającą VAT. Zdaniem organu podatkowego faktura wystawiona przez kontrahenta nie dokumentuje jednej złożonej kompleksowej usługi marketingowej, ponieważ rzeczywisty charakter transakcji wskazuje na dwa odrębne świadczenia, których odbiorcami są dwa odrębne podmioty.