Trzeba pamiętać, iż działalność w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych jest działalnością regulowaną i wymaga uzyskania wpisu w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Oznacza to, iż przedsiębiorca prowadzący biuro podróży jest obowiązany spełnić dodatkowe warunki określone ustawą o usługach turystycznych.
Zapewnienie klientom bezpiecznego powrotu do kraju w razie niewypłacalności przedsiębiorcy zagwarantować ma obowiązek zawarcia przez niego umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, a w przypadku wykonywania usług tylko na terenie kraju, przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy i złożenie o tym marszałkowi województwa stosownego oświadczenia, a także odpisów umów z ubezpieczycielami lub umów gwarancji bankowych.
Treść gwarancji lub umowy ubezpieczenia obejmuje upoważnienie dla marszałka województwa lub wskazanej przez niego jednostki do wydawania dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klienta do kraju. Marszałek województwa jest uprawniony również do występowania na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia, na zasadach określonych w treści tych umów.
Jeżeli zatem biuro podróży ogłosi upadłość, nie regulując uprzednio z hotelem lub właściwym przedsiębiorstwem przewozowym wszystkich kosztów, związanych z pobytem i transportem turysty, obowiązek bezpiecznego sprowadzenia go do domu spoczywa na marszałku województwa, który posiada do tego wszystkie potrzebne kompetencje.