Wszystkie artykuły

    Ochrona konsumentów 29.01.2023
    Umowa z prawnikiem - jak określić cenę? 
    Adwokat zawierający umowę o świadczenie usług prawnych z osobą wypełniającą definicję konsumenta musi pamiętać o tym, że jej zapisy powinny spełniać wymóg wyrażania prostym i zrozumiałym językiem. Trybunał Sprawiedliwość UE uznał, że wymóg ten nie zostaje spełniony, jeśli umowa określa cenę jedynie w oparciu o zasadę stawki godzinowej, nie zawierając przy tym żadnych ...

    Ochrona konsumentów 01.01.2023
    Noworoczne zmiany w ochronie konsumentów
    Rok 2023 to rok większej ochrony konsumentów. Dotyczy to zasad informowania o cenach, walki z fikcyjnymi promocjami, nowych reguł dla reklamacji wadliwych produktów, większej ochrony dla kupujących on-line - przez co rozumie się także walkę z fałszywymi opiniami w internecie i większą ochronę dla seniorów, którzy często padali ofiarą "promocyjnych" zakupów podczas prezentacji organizowanych ...

    Ochrona konsumentów 04.12.2022
    Niania z ochroną jak funkcjonariusz publiczny
    Pojawił się projekt przewidujący zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi do lat 3 i innych. Przyznaje on szczegółowe przywileje opiekunom, których działalność regulowana jest we wspomnianej ustawie. Polegają one na wprowadzeniu ulg w transporcie zbiorowym, dodatkowego urlopu wypoczynkowego, a także ochrony, która przewidziana jest dla funkcjonariusza publicznego. Zgodnie z ustawą o opiece ...

    Ochrona konsumentów 29.11.2022
    Zwrot kosztów za korzystanie z kapitału po unieważnieniu umowy
    Zdaniem Związku Banków Polskich dochodzenie od konsumentów zwrotu kosztów korzystania z kapitału, co często dotyczy umów kredytów frankowych, jest próbą przywrócenia równości stron umowy. Bez tych roszczeń banków kierowanych do konsumentów, mielibyśmy do czynienia z darmowymi kredytami, które Związek Banków Polskich nazywa nieznaną w prawie sankcją. Rzecznik Praw Obywatelskich ...

    Ochrona konsumentów 25.11.2022
    Informacja o cenie - obowiązki przedsiębiorcy
    Black Friday to doskonały moment na zwrócenie uwagi na ceny. Przedsiębiorcy mają w tym zakresie swoje obowiązki. Jednak z kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że niemalże co drugi przedsiębiorca nie realizuje swojego obowiązku prawidłowo. Na co więc zwrócić uwagę, aby nie dać się oszukać? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznacza, że najczęściej ...

    Ochrona konsumentów 17.11.2022
    Akt o usługach cyfrowych wszedł w życie
    Wszelkie usługi cyfrowe które dotyczą konsumentów zostały objęte tzw. aktem o usługach cyfrowych. Jest to nowy zbiór przepisów unijnych, których głównym celem jest zapewnienie bezpiecznego i transparentnego środowiska internetowego.  Akt o usługach cyfrowych stanowi podstawę dla nowych obowiązków platform internetowych. Dotyczą one m.in rozliczalności i przejrzystości. Nowe przepisy ...

    Ochrona konsumentów 06.11.2022
    Limity dodatkowych kosztów w ustawie antylichwiarskiej
    Ustawa, która między innymi ma regulować zasady udzielania pożyczek i strzec przed  lichwą, została przyjęta przez Sejm. Przepisy czekają już tylko na podpis Prezydenta. Nowe przepisy ustawy o przeciwdziałaniu lichwie, mają chronić przed zagrożeniem lichwiarskich pożyczek. Taka ochrona przewidziana jest przede wszystkim dla konsumentów, których niewiedza czy też trudna sytuacja, ...

    Ochrona konsumentów 19.10.2022
    Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z kapitału
    Czy bank jest uprawniony do roszczenia o bezpodstawne korzystanie z kapitału, po stwierdzeniu nieważności umowy kredytowej ze względu na klauzule abuzywne? Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich - nie. RPO broni praw konsumentów przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Rozprawa odbyła się 12 października 2022 r. Do sprawy postępowania w sprawie C-520/21 Rzecznik Praw Obywatelskich przystąpił ...

    Ochrona konsumentów 07.10.2022
    Wysokość odszkodowania z ubezpieczenia OC
    Jeśli ktokolwiek mierzył się z likwidacją szkody z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, wie z pewnością, że to batalia. Ze świecą szukać sprawy, w której po prostu szkoda bez żadnych perypetii zostanie zlikwidowana. Najczęściej polega to na tym, że ubezpieczyciel zaniża wysokość odszkodowania do tego stopnia, że jego wypłata nie jest w stanie pokryć szkód w uszkodzonym ...

    Ochrona konsumentów 15.09.2022
    Organizator wycieczki ma swoje obowiązki także podczas pandemii
    Pandemia COVID wywróciła turystyczny świat na głowie. Jednak nawet tak wyjątkowe okoliczności nie zwalniają organizatorów podróży z obowiązku obniżenia ceny lub zwrotu wpłaconych pieniędzy. Jedynym wyjątkiem jest okoliczność wykazania przez nich istnienia wyjątkowych trudności. Trudno zaprzeczyć, że wpływ COVID-19 na sektor turystyczny był olbrzymi. W opinii rzecznik generalnej ...