Inwentaryzacja składa się z następujących czynności:
ustanowienie stanu faktycznego aktywów i pasywów za pomocą odpowiednich metod inwentaryzacji,
udokumentowanie inwentaryzacji i jej wyników oraz wycena składników, jeżeli mają wyraz ilościowy,
ustalenie różnic stwierdzonych między stanem rzeczywistym a stanem księgowym,
wyjaśnienie różnic z podaniem ich przyczyn,
dostosowanie danych wynikających z ewidencji księgowej do danych rzeczywistych,
rozliczenie osób odpowiedzialnych lub współodpowiedzialnych za powierzone im mienie,
rozliczenie różnic w księgach rachunkowych danego roku obrotowego w celu doprowadzenia do zgodności zapisów księgowych ze stanami rzeczywistymi.
Spisem z natury obejmujemy (zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości) te aktywa, które mają postać mierzalną, a zatem:
- aktywa pieniężne z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych,
- papiery wartościowe w postaci materialnej,
- rzeczowe składniki aktywów obrotowych,
- środki trwałe oraz nieruchomości zaliczone do inwestycji, z wyjątkiem tych, do których dostęp jest utrudniony, oraz gruntów,
- maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie.