Wszystkie artykuły

    Finanse publiczne 09.03.2016
    Potrącenie niepodatkowych należności budżetowych
    Potrącenie niepodatkowych należności budżetowych może nastąpić na wniosek zobowiązanego lub z urzędu, w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Jednostka budżetowa, której zobowiązanie zostało potrącone z wierzytelności zobowiązanego, jest zobowiązana wpłacić równowartość wygasłego zobowiązania do właściwego organu w terminie 7 dni od dnia dokonania potrącenia.Niepodatkowe ...

    Finanse publiczne 09.03.2016
    Umorzenie należności długoterminowych
    Przedmiotem decyzji umorzeniowej mogą być również należności długoterminowe. Dokonując umorzeń takich należności, jednostki budżetowe powinny również pamiętać o rozliczeniu kont 226 „Długoterminowe należności budżetowe” oraz 840 „Rezerwy i rozliczenia między okresowe przychodów”.Długoterminowe należności budżetowe to takie należności, które są wymagalne po 12 ...

    Finanse publiczne 09.03.2016
    Zasady udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych
    Jednostki samorządu terytorialnego w wyjątkowych sytuacjach mogą umarzać, rozkładać na raty lub odraczać płatności przypadających im należności. Decyzje w tej sprawie podejmowane są na podstawie uchwał rad gminy, rad powiatu i sejmików województw.Należności cywilnoprawne powstają w jednostkach budżetowych w wyniku zawartych umów w związku z wykonywaniem przez nie zadań ustawowych. ...

    Finanse publiczne 09.03.2016
    Dotację celową można przeznaczyć na finansowanie inwestycji dla osób fizycznych
    Zdaniem RIO w Kielcach finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, może polegać na udzieleniu dotacji celowej, z budżetu gminy na koszty inwestycji podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych.Jedna ze świętokrzyskich gmin zwróciła się do RIO w Kielcach o interpretację przepisów w zakresie dotacji celowej na finansowanie inwestycji przeznaczonej także dla osób fizycznych. ...

    Finanse publiczne 09.03.2016
    Planowanie dotacji dla niepublicznych przedszkoli
    Kwestie dotyczące rozliczenia dotacji udzielonej przedszkolom niepublicznym, z uwzględnieniem wydatków poniesionych na dzieci uczęszczające do przedszkoli publicznych, powinna regulować uchwała organu stanowiącego gminy.Przepisy ustawy z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.) nie wskazują sposobu ustalania liczby uczniów uczęszczających do przedszkoli ...

    Finanse publiczne 14.01.2016
    Zasady umarzania należności publicznoprawnych
    Podstawę prawną umarzania publicznoprawnych niepodatkowych należności budżetowych stanowi art. 64 uofp. Do stosowania ulgi umorzenia jest właściwy organ (wymieniony w art. 61 uofp).Umorzenie możliwe jest wyłącznie na wniosek zobowiązanego (organ nie może działać z urzędu). Zakres zastosowania umorzenia uzależniony jest od zobowiązanego. Zasadą jest, że właściwy organ na wniosek ...

    Finanse publiczne 14.01.2016
    RIO o możliwości finansowania przez gminę wydawania gazetki lokalnej
    Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu udzieliła wyjaśnień na pytanie jednej z gmin dotyczące finansowania przez JST gazetki lokalnej. Jej zdaniem do ustawowego zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne. W ocenie izby wydawanie przez gminy bądź finansowanie gazet jest możliwe wówczas, gdy wiąże się z uspokajaniem zbiorowych potrzeb mieszkańców. Warunek ten spełniają ...

    Finanse publiczne 26.11.2015
    Ściąganie opłat za gospodarowanie odpadami od 1 stycznia 2016
    Od 1 stycznia 2016 r. gmina może zawrzeć porozumienie z właściwym naczelnikiem urzędu skarbowego, dotyczące możliwości egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – bez jednoczesnego przekazania jej środków na wykonanie tych zadań.Właściwy organ gminy może wykonywać zadania z zakresu egzekucji administracyjnej należności ...

    Finanse publiczne 22.10.2015
    Zmiany w gospodarce finansowej samorządów od 2016 r.
    Przyjęta 25 czerwca 2015 r. ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw rozszerza zastosowania mechanizmu wspólnej obsługi w samorządach i gospodarce finansowej samorządów.Tworzenie wspólnej obsługi pozwoli na uzyskanie dużych oszczędności (m.in. w wyniku lepszego wykorzystania posiadanych zasobów, zmniejszenia kosztów), sprzyjać będzie poprawie jakości ...

    Finanse publiczne 22.10.2015
    Nowe zasady łączenia się samorządów od 2016r.
    Od 2016 roku zaczną obowiązywać przepisy nowelizacji o samorządzie terytorialnym, które przyczynią się do usprawnienia funkcjonowania i organizowania zadań, które gminy, powiaty i województwa samorządowe wykonują na rzecz obywateli. Zmienią się zasady łączenia się samorządów.Jednostki samorządu terytorialnego muszą przygotować się na kolejne zmiany, które wynikają z ustawy ...