Przewóz drogowy to każda podróż odbywana w całości lub części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używany do przewozu osób lub rzeczy.
Czas pracy kierowcy według rozporządzenia nr 561/2006
Jeżeli choćby część pracy kierowcy w ciągu dnia jest przewozem po drogach publicznych samochodem podlegającym rozporządzeniu nr 561/2006, kierowca powinien przestrzegać przepisów tego rozporządzenia, a więc zachowywać limity czasu pracy.
Załóżmy, że kierowca rozpoczyna swoją pracę o godzinie 8:00, zakładając wykresówkę do tachografu. Wynika z tego, że przygotowania, jakie będzie czynił, a więc codzienna obsługa pojazdu (inne prace), przejazd pod załadunek (czas jazdy), załadunek pojazdu, jeśli odbywa się z jego udziałem (inne prace) oraz krótkie przerwy stanowią część przewozu drogowego, jaki wykonuje on w danym dniu.
W takim przypadku jazda wykonana w czasie przygotowań będzie zaliczana do całodniowego czasu jazdy kierowcy zgodnie z rozporządzeniem nr 561/2006. Także przerwy w jeździe pojazdu kierowca może zakwalifikować do przerw zgodnych z rozporządzeniem 561/2006 lub ustawą o czasie pracy kierowcy, pod warunkiem minimalnego wymiaru 15 minut.
- art. 4 lit. a rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE L.102 z 11 kwietnia 2006 r.),
- art. 25 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r., poz. 1155 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: tachograf