Odpoczynek dzienny kierowcy zawiera się w odpoczynku tygodniowym

Autor: Roman Kozub
Data: 25-11-2014 r.

Bez względu na długość jazdy, jeśli przed tym okresem i po nim kierowca odebrał chociaż 9 godzin odpoczynku, to kolejny cykl jazdy wynosi 9 godzin. Do odpoczynku tygodniowego kierowca nie musi doliczać dodatkowo odpoczynku dziennego.

Dzienny czas prowadzenia pojazdu to łączny czas jazdy od zakończenia jednego dziennego odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego odpoczynku lub między dziennym a tygodniowym odpoczynkiem. Oznacza to, że odebranie odpoczynku dziennego (który wynosi minimum 9 kolejnych godzin) powoduje rozpoczęcie nowego dziennego okresu prowadzenia. Maksymalnie może on wynosić 9 godzin, a dwa razy w tygodniu 10 godzin.

 

Minimalny czas trwania dziennego czasu jazdy nie jest określony, więc może trwać nawet 5 minut, jeśli przed tym okresem i po nim kierowca odbierze co najmniej 9 godzin odpoczynku. Po wykorzystaniu prawidłowego odpoczynku dziennego rozpoczyna się kolejny dzienny okres jazdy, składający się np. z dwóch części wynoszących po 4,5 godziny oddzielonych przerwą.

Odbierając odpoczynek tygodniowy, nie trzeba doliczać do niego wymaganego dziennego odpoczynku, ponieważ ten ostatni może być zawarty w tym pierwszym. Zgodnie z przepisami dzienny odpoczynek może zostać przedłużony do rozmiarów regularnego lub skróconego tygodniowego odpoczynku. Taki przedłużony odpoczynek spełnia wymóg zarówno dziennego, jak i tygodniowego odpoczynku.

Roman Kozub, prawnik, były pracownik instytucji kontrolnej, pełnomocnik renomowanych firm transportowych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36093 )
Array ( [docId] => 36093 )