Poprawna obsługa tachografu cyfrowego

Autor: Stwora Sylwia
Data: 25-10-2012 r.

Pewnie nie raz wydawało Ci się, że obsługa tachografu cyfrowego to mało skomplikowane zadanie, ograniczające się do włożenia karty kierowcy do czytnika przy rozpoczynaniu pracy i wyciągnięcia jej, gdy dobiega ona końca. Istotna jest jednak bieżąca obsługa urządzenia pomiarowego, ponieważ wszelkie nieprawidłowości i braki wykazane przy kontroli mogą narazić firmę na karę pieniężną.

Karta do tachografu i odpowiednie przeszkolenie

Poprawne korzystanie z tachografu cyfrowego zaczyna się od wyrobienia odpowiedniej karty dla kierowcy oraz firmy, która jest niezbędna do obsługi urządzenia rejestrującego czynności kierowcy w czasie jazdy, prędkość i ilość przejechanych kilometrów. Wydaje ją Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. na okres do 5 lat (lub do daty ważności prawa jazdy kierowcy).

Niezbędne będzie też zorganizowanie dla pracowników firmy szkolenia z zakresu obsługi tachografu lub udostępnienie im materiałów dydaktycznych do samodzielnej nauki. Warto także wyposażyć go w instrukcję obsługi tachografu.

Obsługa cyfrowego tachografu

Po wsunięciu karty do szczeliny urządzenia kierowca musi się zalogować i ustawić tachograf tak, aby mógł on rejestrować odpowiednie dane m.in. daty i miejsca rozpoczęcia pracy, daty i miejsca wyciągnięcia karty po zakończeniu jazdy czy stanu licznika z początku podróży oraz jej zakończenia w konkretnym dniu. Prowadzący pojazd musi pamiętać, że gdy zatrzyma się w celu odpoczynku musi nacisnąć odpowiedni przycisk, który pozwoli zmienić aktywność w przerwę. Jeśli nie może użyć tachografu w momencie oddalenia się od pojazdu niezwłocznie po powrocie musi ręcznie uzupełnić zakres podejmowanych czynności.

Przy rozpoczynaniu oraz kończeniu pracy w danym dniu ważne jest wpisanie kraju, w którym dana aktywność jest wykonywana, gdyż od tego zależy zapisanie na karcie stanu licznika. Dane warto skopiować również na zewnętrzne nośniki, bo brak potwierdzenia o podejmowanych czynnościach w ciągu bieżącego dnia i 28 dni wstecz w przypadku kontroli może skończyć się nałożeniem kary finansowej na przedsiębiorstwo, w którym pracuje kierowca.


Zobacz także:

Opinie czytelników

Dodawanie komentarzy tylko dla zalogowanych użytkowników

Polecane artykuły

Zobacz także

Statystyczna karta wypadków – wzór dokumentu

pobierz

Protokół powypadkowy – wzór dokumentu

pobierz

Rejestr wypadków przy pracy – wzór dokumentu

pobierz

Informacje świadka wypadku przy pracy – wzór dokumentu

pobierz

Polecamy

1509