Przewoźnik wykonujący przewozy wynajętym pojazdem nie musi używać tachografu. Należy jednak pamiętać, że zasada ta obowiązuje tylko wtedy, gdy przewozy wykonywane są promieniu do 100 km od swojego gospodarstwa lub przedsiębiorstwa do własnej działalności.
Jeśli gospodarstwa rolne lub rybackie oraz przedsiębiorstwa :
rolnicze,
ogrodnicze,
leśne
wykonują przewozy drogowe wynajętym bez kierowcy lub używanym pojazdem do przewozu rzeczy w ramach własnej działalności gospodarczej w promieniu do 100 km od bazy przedsiębiorstwa, nie muszą rejestrować czasu pracy kierowców.
Nie ma znaczenia, czy współpracujący z firmą rolnik jest przedsiębiorcą, czy nie. Istotne, aby przewozy nie odbywały się na trasach dłuższych niż w promieniu 100 km od gospodarstwa i były wykonywane w ramach jego działalności (przewóz płodów rolnych, dostarczanie nawóz do swojego gospodarstwa, transport zwierząt).
Jeżeli rolnik używa w taki sposób wynajętego pojazdu, to nie musi rejestrować swojej jazdy ani żadnej innej aktywności za pomocą tachografu. Ewentualne braki w przebiegu pojazdu będzie można w razie potrzeby wyjaśnić, przedstawiając umowę użyczenia pojazdu.
Jeśli przejazdy wykonywane są na trasach przekraczających 100 km od siedziby gospodarstwa, rolnik powinien używać tachografu. Na wypadek kontroli powinien także przechowywać wykresówki lub dane cyfrowe oraz wystawiać sobie zaświadczenia o działalności za dni, w których nie prowadził pojazdu w okresie ostatnich 28 dni.
Podstawa prawna:
- art. 13 ust. 1 lit. b rozporządzenia Rady (EWG) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.),
- art. 31 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2012 r. poz. 1155),
- art. 15 ust. 7a rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym.
Ewa Matejczyk, prawnik specjalizujący się w przepisach transportowych
Zobacz także: