System przede wszystkim pozwoli na skrócenie uiszczania elektronicznych opłat za przejazd po drogach w całej Europie. Opłata elektroniczna będzie naliczana i pobierana bez potrzeby zatrzymywania się. Dzięki temu zmniejszy się zużycie paliwa i emisja spalin. Ponadto skutkiem tego będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Europejski system poboru opłat
Polska ma dołączyć do grona użytkowników europejskiego systemu opłat elektronicznych EETS (European Electronic Toll Service). Dzięki EETS uiszczanie opłat drogowych na wszystkich drogach UE ma się odbywać za pomocą jednego urządzenia pokładowego, dzięki czemu znikną kolejki przy punktach poboru opłat.
Kierowca będzie zawierał jedną umowę z jednym dostawcą, co umożliwi rozliczanie opłat na terenie całej Unii Europejskiej. Każdy kierowca otrzyma jedną fakturę z opłatami, a w samochodzie zostanie zainstalowane jedno urządzenie pokładowe.
Nie zapłacimy więcej
Projekt noweli nie zakłada zmiany wysokości stawek opłaty elektronicznej na drogach, na których obowiązują. Natomiast spółki, które zawarły umowę o budowę i eksploatację albo tylko eksploatację autostrad i zarządzają tymi odcinkami dróg, będą mogły zdecydować, czy zdecydują się na wprowadzenie elektronicznego sposobu poboru opłat.
Jeśli tak, będą zobowiązane do współpracy z dostawcą EETS. Projekt zakłada także, że usługi EETS na terenie danego unijnego państwa mogą świadczyć nie tylko firmy zarejestrowane w tym państwie, ale wpisane do rejestrów prowadzonych przez inne kraje członkowskie.
Dostawca EETS, rozliczając się z użytkownikiem, będzie musiał wyodrębnić kwoty pobranych opłat oraz opłat za przejazd autostradą i wynagrodzenia za usługę EETS oraz wskazać termin ich zapłaty. Rozliczenie powinno zawierać informacje o czasie i miejscu pobrania opłat oraz zestawieniu jej składników, chyba, że użytkownik zdecyduje inaczej.
Informacje w Internecie
Projekt zmian zakłada, że minister właściwy do spraw transportu będzie prowadził rejestr firm świadczących usługi EETS, który będzie publikowany na stronie internetowej ministerstwa.
Z kolei na stronach internetowych dostawcy EETS będą zobowiązani do umieszczenia informacji o obsługiwanych obszarach oraz o warunkach zawierania umów z użytkownikiem. Będą także musieli zapewnić serwis urządzenia oraz niezwłocznie poinformować jego użytkownika o wycofaniu z użytkowania urządzenia.
projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym (w uzgodnieniach międzyresortowych).
Zobacz także:
Tagi: opłata drogowa, autostrady