Ponowna legalizacja tachografu przed ustawowym terminem

Data: 04-08-2015 r.

Firmy nie powinny bagatelizować obowiązku kalibracji tachografów choćby z powodu konsekwencji kar, jakie są nakładane za jej brak. Koszty wynikające z niedopilnowania terminu kalibracji lub zaistnienia okoliczności jakie powodują, że legalizacja ta traci swoją ważność, to 2.000 zł dla osoby zarządzającej w firmie oraz 1.000 zł dla przedsiębiorstwa. Biorąc te koszty pod uwagę warto znać zasady, jakie obowiązują w obecnych wymaganiach prawnych dotyczących kalibracji.

Dowodem wykonania kalibracji tachografu w pojeździe jest tabliczka instalacyjna zawierająca wymagane informacje, jak również zabezpieczenie plombownicze, które znajduje się na połączeniu skrzyni biegów oraz czujnika ruchu – impulsatora oraz samego tachografu – w przypadku tachografów analogowych. Tabliczka instalacyjna jest naklejana najczęściej na słupek „B” pojazdu po zakończonych czynnościach kalibracyjnych, a znamienną informacją staje się dla nas wówczas data wykonania kalibracji, a dokładniej data wyznaczenia współczynnika „w” pojazdu oraz wyznaczenia średniej wartości obwodu tocznego kół osi napędowej pojazdu.

Data wykonania badania zachowuje swoją ważność przez okres 24 miesięcy, licząc od dnia jego wykonania. Oprócz konieczności zwrócenia uwagi na datę kalibracji należy również pamiętać o innych powodach, dla których będziemy zmuszeni do wykonania ponownej kalibracji przed upływem jej czasu obowiązywania. Sytuacje, jakie wymuszają ponowną kalibrację, zawarte są w definicji kalibracji, jaką możemy znaleźć w rozporządzeniu 136/ 2002 r.

KALIBRACJA to aktualizacja lub potwierdzenie parametrów pojazdu przechowywanych w pamięci danych. Parametry pojazdu obejmują identyfikację pojazdu (numery VIN, VRN i kod rejestrującego Państwa Członkowskiego) i charakterystyki pojazdu, (w, k, l, wielkość opon, ustawienie ogranicznika prędkości (gdy dotyczy), bieżący czas UTC, bieżącą wartość licznika kilometrów).

Wszystkie zasady związane z posiadaną kalibracją tachografu związane są właśnie ze wspomnianą definicją.

Najczęstszym błędem, jaki występuje w firmach transportowych, jest sytuacja, kiedy następuje wykup pojazdu z leasingu, a numer rejestracyjny pojazdu od momentu jego przejęcia się zmienia. W konsekwencji wymusza wykonanie ponownej kalibracji.

Marek Herma, biegły sądowy z zakresu tachografów samochodowych i analizy czasu pracy kierowców; wieloletni szkoleniowiec. Dyrektor serwisu prawnego i działu szkoleń w fimie LONTEX autoryzowanego przedstawiciela producenta tachografów CONTINENTAL VDO

Tagi: tachograf

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 37650 )
Array ( [docId] => 37650 )

Array ( [docId] => 37650 )