E-commerce – 3 typowe modele łańcucha dostaw

Kategoria: Logistyka
Data: 09-12-2012 r.

Dobór optymalnego modelu łańcucha dostaw zależy w e-commerce od kilku czynników. Między innymi od charakteru prowadzonej działalności, ale także od struktury i lokalizacji dostawców i odbiorców, a także charakterystyki paczek czy oczekiwanego czasu dostawy.

Pierwszym modelem łańcucha dostaw, z jakiego mogą skorzystać przedsiębiorcy z branży e-commerce, jest dostawa do własnych magazynów takiej ilości towaru, jaką firma przewiduje sprzedać w określonym czasie. To model typowy dla sklepów e-commerce oferujących szeroki wachlarz towarów o relatywnie niskiej wartości, pochodzących od różnych dostawców (np. art. spożywcze czy przemysłowe). Tu wymagana jest niemal natychmiastowa dostępność towaru, dla której kluczowe jest trafne przewidywanie popytu.

Just-in-Time w e-commerce

Model drugi, to dostawa do magazynu sprzedawcy takiej ilości towaru, na jaką otrzymał zamówienia od swoich docelowych klientów. Jest charakterystyczny dla firm handlujących albo towarami o znacznej wartości (np. drogi sprzęt AGD czy RTV), albo o dużych gabarytach, które blokowałyby duże powierzchnie zasobów magazynowych (np. w przypadku art. budowlanych). Tu dla e-commerce istotne jest posiadanie niezawodnych dostawców, by wyeliminować ryzyko kosztownych braków w asortymencie.

Dropshipping

Model dostaw bezpośrednich dla e-commerce, tzw. dropshipping, to trzeci model. Jest to dostawa do klienta docelowego od producenta/dostawcy, z pominięciem magazynu sprzedawcy. W tym modelu sprzedawca przyjmuje rolę pośrednika, który musi zadbać o zlecenia, zamawia towar na adres docelowego odbiorcy, a zarabia na różnicy między ceną zakupu a ceną sprzedaży (płaci wtedy, kiedy otrzyma pieniądze od klienta – nie musi zamrażać środków). Do sukcesu w tym modelu niezbędna jest doskonała współpraca na linii sprzedawca-dostawca/producent i automatyzacja procesów. Potrzeba tu także sporo zaufania ze strony sprzedawcy, który nie ma kontroli nad omawianym obszarem działalności – pakowaniem i dostawą towaru (na końcowe opinie o nim pracuje realizujący zlecenia podmiot). E-commerce coraz częściej korzysta z tego rozwiązania.

oprac.: H. K.

źródło: Strategie Biznesu nr 2, Logistyka w e-commerce


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32152 )
Array ( [docId] => 32152 )