Statki typu ro-ro w transporcie morskim

Autor: Stwora Sylwia
Data: 22-10-2012 r.

W dobie, kiedy liczy się czas i terminowość dostaw, transport morski, dostosowując się do nowych wymogów przeszedł sporą ewolucję. Jednym z jej etapów była zamiana nieekonomicznych tankowców na nowoczesne, szybkie i solidne statki. Do tej grupy zaliczają statki towarowe typu ro-ro popularnie zwane rorowcami.

Zastosowanie rorowców

Pierwszym prawdziwy statkiem typu ro-ro był - wybudowany w II połowie lat 50. XX wieku - MS Conet i służył do przewozu przede wszystkim samochodów i ładunków tocznych (samojezdnych). Dziś statki określane mianem rorowców, dla których charakterystyczna jest duża otwarta przestrzeń ładunkowa, są wykorzystywane w celach transportowych. Najczęściej służą do przewozów towaru, w tym głównie samochodów osobowych, ciężarówek i wagonów kolejowych, dostaw w kontenerach lub naczepach. Przystosowany jest także do transportu pasażerów.

Rodzaje rorowców

Można wyróżnić kilka rodzajów pojazdów należących do tej grupy. Są to con-ro, ro-lo, sto-ro, ro-pax i statek hybrydowy. Pierwszy to połączenie rorowca z kontenerowcem, w którym zwykle dziobowa część przestrzeni ładunkowej służy wyłącznie do transportu kontenerów, natomiast część rufowa łączy ładownie z pokładami. W ro-lo część lub cała powierzchnia ładunkowa może być przeznaczona na ładunek, jak i przeładunek poziomy (ro-ro) i pionowy (lo-lo).

Z kolei sto-ro to jednostka z wystającym na zewnątrz przenośnikiem, za pomocą którego towar dostaje się na pokład, a następnie wózkami widłowymi jest ustawiany w miejscu dla niego przeznaczonym.

Ro-pax przypomina prom pasażersko-samochodowy z tym że przestrzeń ładunkowa jest większa niż ta, przeznaczona na kabiny dla podróżnych.

W przypadku statku hybrydowego jego powiązanie z rorowcami wynika z faktu, że pozwala na przeładunek systemem ro-ro, czyli towar jest ładowany do kontenerów a następnie wtaczany lub wytaczany ze statku.

Do rorowców przylgnęła etykieta statków podatnych na wypadki morskie. Wynika to głównie z specyfiki jego budowy. Ich kadłuby z furtami dziobowymi usytuowane są niemal równo z konstrukcyjną linią wodny (KLW), czyli linią sięgania spokojnej wody, która dzieli statek na część podwodną i nawodną.


Zobacz także:

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32206 )
Array ( [docId] => 32206 )